Tuesday 6 October 2009

Inai dijari, pelamin berseri-seri. Tapi hati aku mati.

Semalam dan dulu semalam, aku agak sibuk dengan segala perancangan yang dirancang. Yes semuanya terancang. Majlis perkahwinan makcik aku yang paling 'last' in our family. Makanan terhidang disana sini, khemah, meja dan kerusi terletak tidak sepi. Anak kecil berlari². Keadaan lansung tidak sunyi. Begitulah disetiap majlis perkahwinan. Inilah masa untuk kita dekat dan jumpa dengan sanak saudara, yang jauh dirapatkan, yang sudah lupa diingatkan. Selain tengok gelagat manusia, selain meresap bunyi kompang dan kadang kala nyanyian sumbang para tetamu yang tebal muka untuk meyumbangkan suara sonsang dengan berkaraoke. Aku juga lihat inai di jari, make-up tebal dipi, pelamin berseri², orang datang menari² sambil dihiasi kepanasan mentari. Kesempatan yang sama juga aku gunakan untuk bertemu dengan sanak saudara yang dulu nampak aku budak kecil tetapi sekarang dah besar panjang. Ada yang hendak pinang aku untuk anak² dara mereka, ada yang bertanya tentang hal² kerja, dan ada juga yang mengungkit memori lama. Mak aku seperti biasa akan tokok tambah cerita biar aku terus ditembak hingga menderita. Tapi tidak mengapa aku puas dan gembira. Tiba² dari jau, dari kerus disebelah sana aku terlihat sepasang mata yang dari tadi asyik memberi cahaya. Kelip dan terus berkelip, pelbagai 'signal' dihantar terus ke mata aku tanpa ada apa² tapisan, aku faham dan aku mengerti cuma buat² tidak reti. Lama kelamaan cahayanya semakin ketara sinarnya, aku pelik melihat dia terus memancarkan pelbagai 'signal'kepada aku. Puas aku perhatikan, puas aku tenung.

Damn!! tak ada perempuan lain yang betul² perempuan ke nak main mata dengan aku selain dari mak andam makcik aku yang dulu nama sebenarnya mungkin Abdul Rashid bin Razali.

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law