Friday 6 August 2010

A dead sinking story.

Bile cerita tentang harga setem dah naik, aku teringat peristiwa yang berlaku sekitar 10 tahun kebelakang, waktu tu aku sangat aktif dengan dunia muzik 'underground', jual dan beli fanzine, hantar flyers, jual beli demo² tape dari band² lain, t-shirt, patches dan banyak lagi. Segala urusan jual beli pada waktu itu adalah dengan menggunakan sistem pos, bila guna sistem pos kami terpaksa beli setem walaupun pada waktu itu tak mahal macam sekarang tapi masih menjadi kesusahan pada kami yang kurang ada duit. Jadi satu langkah bijak telah diambil dengan cara 'recycle' semula setem. Caranya amat mudah apabila surat sampai kerumah aku akan ambil sampulnya dan letak sedikit air pada setem lalu gosok perlahan² ataupun jika kaki, dahi atau bahagian tangan sedang berpeluh, aku akan gosok setem yang melekat pada sampul surat tersebut, tidak sampai 2 minit kesan dakwat cop yang melekat pada setem akan hilang, kemudian ambil air panas letakkan kedalam 1 mangkuk dan rendam sampul surat tersebut, percalayah selepas 15 minit setem tersebut akan lekang dari sampul surat, ambil setem lalu keringkan dengan cara susun pada belakang tv. Kenapa tv?? sebab belakang tv panas. So bila dah kering setem tersebut sudah boleh digunakan semula cuma kene letak gam dan tampal pada sampul surat yang baru. Pada waktu itu sampul surat pun aku buat sendiri, dengan cara gunakan kertas² dari buku latihan atau apa² kertas saja, lipat dan gam. Ianya mudah dan jimat kos pada kadar yang paling maksimum. Sebenarnya aku bukan hendak mengajar bagaimana kita hendak kitar semula setem apabila harga setem telah dinaikkan. Ada yang tak ambil peduli pun dengan harga setem naik sebab harganya bukan naik sampai beringgit² sekeping pun, tapi seperti biasa mungkin ada pihak akan rase payah dan jerih jika harga setem dinaikkan, kita tidak tahu kan?? dan aku pun bukannya nak ajar macam mana hendak 'against' sistem kapitalis.

Cuma, tak salah kan jika kita hendak ubah gaya hidup dengan cara berjimat cermat.

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law