Sunday 26 December 2010

Saigon o' rama.

Saigon, 3 hari aku habiskan waktu disana, siangnya cepat terang, petangnya cepat gelap, kiri dan kanan  kedengaran bunyi hon motorsikal seperti burung sedang berkicau-kicau, jumlah motorsikalnya di atas jalan sama seperti ribuan ikan bilis dilautan, kereta??, mpv?? van dan lori?? tidak ada sama sekali melainkan beca dan juga teksi, masyarakatnya cool, duduk ditepi-tepi jalan, sambil minum kopi juga makan sup yang didalamnya ada mee, kerja? tidak semua yang murah rezeki, tapi semangatnya panas berapi-api, aku kagum dan aku juga sangsi. Orang-orangnya kurus dan slim seperti lidi, Fesyen industrinya, gaya anak-anak daranya ada tempias dari kota Paris. butik-butiknya gah seperti di Milan, Itali. Siapa banyak duit sudah pasti teguh berdiri. kopinya terbaik, manakala rokonya murah. lukisan-lukisanya meriah juga berkualiti. Pengaruh muziknya habis diserang oleh Korea, rock?? metal?? screamo?? aku tak pasti, gaya hidup juga mentaliti masih tidak sensasi tapi aku percaya tidak lama lagi mereka pasti serasi.

Saigon atau Ho Chi Minh city, satu pengalaman yang mungkin akan terus tersemat didalam hati,

Kerana orang-orang disana terkejut lihat manusia yang gemuk juga sihat..

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law