Thursday 9 December 2010

Winter with tobacco.

Pagi ini, sedar dari tidur hujan telah  mula merintik, suasana sejuk menyelubungi ke setiap pelusuk tulang, ini tandanya musim sejuk sedang berleluasa, aku bersiap dengan segala macam persiapan seperti biasa lalu terus terjahkan kaki ke tempat kerja, sesudah sampai bancuh kopi dan kemudiannya hirup sikit demi sedikit. Bila tekak sudah mula basah aku pula mula melangkah kedalam 'smoking room'. Musim sejuk ertinya waktu paling sesuai untuk hisap rokok, waktu paling tenang untuk biarkan setiap kepulan asap terapung² di udara, juga waktu paling konsisten untuk biarkan jantung berdegup sambil diseliputi dengan nikotina. Waktu paling sesuai untuk american eagle. Aku mula keluarkan batang yang kedua, tapi sebelum mula untuk mencucuh aku perhatikan batang rokok tersebut, aku tengok dengan teliti, dari puntungnya hingga ke pangkal tembakaunya. Aku belek beberapa kali, sambil disebelah seorang rakan sedang perhatikan aku. Lalu aku cakap

"Kau cube tengok betul² rokok kau, puntung die makin tinggi, tembakau die makin sikit..kau perasan tak??, just nak maintain saiz ketinggian and lipat keuntungan, dorang terpakse buat macam ni kan.." Kata aku.

"A'aah la.." kata dia.

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law