Friday 10 October 2008

momentum huru-hara.

Didalam keadaan petang yang amat hiba, hari yang pada mulanya terang benderang tetapi kini sedang dasyat menggelapkan dunia aku, air hujan turun dengan riang membasahkan setiap apa yang tidak mampu untuk lari berteduh. Kilat pula indah sambar menyambar sambil guruh dengan tenang mengeluarkan bunyi dentuman. Sesekali mampu mengejutkan telinga. Sambil melangkah malas keluar dari bilik ofis aku menuju ke tempat yang terbuka ditepi banggunan, sambil melihat hujan aku menyalakan american eagle, dengan haba yang amat dingin aku menyedut berketul² asap, sambil tangan aku menggodek handphone untuk mengeluarkan bunyi muzik. 'Fallen from the sky' laungan dari Glen Hansard secara tidak perlu berfikir aku perdengarkan hasil karyanya, dengan alunan yang tenang sambil mata aku memerhatikan air hujan jatuh tersungkur kebumi, sambil menghembus asap keluar, sambil menyedut racun masuk kedalam badan aku cuba menjawab segala persoalan yang sering bermain dikepala.
Ada manusia dilahirkan didalam keluarga yang mewah, kaya raya tanpa perlu belajar erti susah, ada manusia dilahirkan dalam keadaan yang amat mewah serta kaya tetapi telah diajar untuk menjadi teman rapat kepada kesusahan. Ada pula manusia yang lahir didalam keadaan yang amat pincang, hidup sengsara dan terus serta harus untuk memikirkan sesuatu demi kehidupan yang lebih bermakna dimasa akan datang. Ada juga manusia yang dilahirkan didalam keluarga yang amat sederhana, bersahaja tetapi kaya dengan budi pekerti yang mulia. Ada manusia yang dilahirkan didalam keadaan yang lansung tidak sempurna, ada lahir begini..ada yang begitu..ada macam ini, ada yang macam itu, ada yang macam aku, ada yang macam dia, ada yang macam engkau, ada yang macam dia dan ada yang macam kamu. Ada yang lansung tidak sama macam aku, dia, engkau mahupun kamu. Tetapi adakah ianya adil untuk semua orang?? sudah pastinya tidak, sudah pastinya bukan. Aku masih lagi disini dan sering mencari jawapan yang sebenarnya aku pun tidak pasti tentang kewujudannya. Hari demi hari kehidupan menjadi semakin sengsara aku pasti tentang itu dan aku juga pasti tentang rakan² terdekat aku, semuanya sedang berusaha keras untuk terus senyum, bergelak gembira dan ketawa tapi sebenarnya amat sengsara. Aku amat rindu atmosfera dahulu, aku amat inginkan adrenalin baru.

"Weh..sorang je ke.." Dia.

"A'ah..lepak² jap" aku

"Hari ni aku last kat bawah, esok naik atas" dia.

"Whoa..bestlah dah dapat naik pangkat, tahniah.." Aku

"Thanks, dalam hidup kita ni mesti perlukan perubahan, kipas pun takpe janji nanti hidup senang" Dia.

"Betul tu..eh oklah aku nak masuk ofis balik, keje banyak gila, nasib baik hujan hari ni, kalau tak panas aku dalam ofis, aircond rosak pulak, 'KIPAS' pun takde.." Aku.

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law