Tuesday 21 October 2008

Selamat Tinggal Shamsiah Fakeh.

Pagi tadi setelah sempat melawat TukarTiub aku dapati, ada satu berita yang amat menyedihkan dimana pejuang kemerdekaan yang telah dianggap sebagai pejuang hala kiri Shamsiah Fakeh telah pun kembali rahmahtullah. Aku teringat kembali ketika satu malam aku cuba menghabiskan kisah memoir tentang plot perjalanan kehidupan Shamsiah fakeh, memang benar² menguji perasaan dan jiwa aku, dan aku pasti ianya masih lagi berlegar² dikepala aku tentang satu kisah dimana Shamsiah Fakeh lari didalam hutan bersama anaknya yang masih lagi bayi setelah diserang hendap oleh askar² british. Dia menghabiskan beberapa malam dan siang, berpanas dan berhujan, tanpa sebarang makanan, tanpa sebarang kelengkapan, dalam pada masa yang sama berusaha menyelamatkan anaknya yang badannya telah dipenuhi lintah. Air mata kesedihan keluar tanpa dipaksa apabila aku menuruti kisah pahit dan perit ketiah Shamsiah Fakeh berjuang didalam hutan menuntut kemerdekaan, ketika anaknya dibunuh didalam hutan tanpa pengetahuannya, ketika dia sering ditinggalkan suaminya. Aku memang lansung tidak kenal siapa Shamsiah Fakeh, dia bukanlah datang dari darah daging yang sama, dia tidak pernah aku jumpa selama ini. Namun aku kenal dan akan ingat sampai bila² perjuangannya.
Semoga rohnya dicucuri Rahmat.
Al-Fatihah.

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law