Saturday 27 February 2010

Kenapa perlu sangsi.

Setiap persoalan yang selalu bermain didalam kepala aku apabila memikirkan soal kahwin adalah, apa tujuannya sebenarnya kita kahwin?? ada isteri kemudiannya ada anak dan seterusnya ada anak lagi, lemparkan ilmu dengan hantar pergi sekolah. Aku pula sibuk cari nafkah, pagi petang mencakar, pulang kerumah bersama anak dan isteri, tonton kotak tv, hujung minggu keluar bersiar² dan seterusnya. Begitulah rutin harian, lama² perut makin buncit, rambut makin hilang, dahi terus berkedut, anak semakin besar, kalau bijak boleh hantar untuk sambung belajar, kalau kurang bijak bagi motivasi untuk pergi cari kerja, kemudian jumpa bakal isteri atau suami mereka, berkahwin dan seterusnya dapat anak dan aku pula jadi datuk dan begitulah seterusnya sampai padam, sampai putus nyawa. Bila aku sorot semula kisah² ini memang kaget, memang seperti kena kejutan elektrik. Tapi malam tadi aku petik dan simpan kata² Goerge Clooney dari filem UP IN THE SKY, hidup kita ibarat jam yang tidak berhenti berpusing, setiap apa yang dilalui sama ada pahit atau manis akan jadi pengalaman untuk kita dan alangkah baiknya jika setiap yang dilalui itu dapat diharungi bersama² dengan orang yang kita sayang.

Yes..kita tidak perlu sangsi untuk menjadi sebahagian dari kisah² pahit dan manis.

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law