Wednesday 31 December 2008

Aku sedang bercinta dengan Ian Curtis

Setelah banyak hari tidak melayari dunia blog, hari ini aku terasa hendak memasukkan sesuatu, tetapi sesuatu yang lebih subjektif, sesuatu yang lebih telus dan tulus. Setelah beberapa ketika aku diam, setelah beberapa ketika aku lumpuh. Hari ini aku sedar yang dunia kita ni memang perlukan warna-warna kegembiraan, jika tidak lebih baik kita jadi seperti seekor katak yang rasakan dirinya adalah putera raja. ada kawan aku tanya, kenapa blog aku tidak happening dengan kutuk mengutuk manusia² lain disekeliling seperti dalam blog² orang lain, kenapa tidak ada cerita² lucah yang amat jujur, ikhlas dan sebagainya. Sebenarnya memang dari kecil lagi, sebelum dunia blog wujud aku telah suka memerhatikan dunia sekeliling dan selalu ingin tahu segala macam benda yang berlaku disekitar aku. Aku suka memerhatikan orang lain dan kemudian berfikir apa yang mereka untuk menyara kehidupan mereka, apa yang diusahakan oleh mereka demi untuk masa depan mereka. aku memang suka memerhati dan mengkaji, walaupun aku tidak pernah letakkan niat untuk menjadi ahli saintis ataupun sebagainya. aku cuma suka melihat corak kehidupan orang lain. Beberapa tahun yang lalu teman wanita aku sering marah ataupun tarik muka dengan aku, kerana jika ada dekat mana² pun aku sering tengok orang disekeliling aku, tapi teman wanita aku selalu cakap yang aku sebenarnya sedang sibuk memerhatikan gadis² lain yang separa bogel cantik dan menawan lalu lalang dekat dengan aku. Terlalu sukar untuk aku terangkan kepadanya, kami sering berselisih faham tentang hal² begini, tapi kini tidak lagi, dia sudah tidak marah pada aku lagi, kerana dia telah pergi mencari lelaki lain yang tidak suka memerhatikan orang lain lebih²lagi gadis² atau makcik² yang separa bogel. Tidak mengapa lupakan kisah lama, kerana banyak kisah baru aku harus cipta tidak lama lagi.
Sebenarnya setiap entri² aku yang berdialog mempunyai nilai² murni yang penuh dengan plot dan naratif juga lengkap dengan unsur² tersurat dan tersirat. Dulu sebelum kewujudan blog aku sering akan ceritakan pada kawan² terdekat tentang apa yang berlaku pada aku setiap hari dan setiap masa, lebih² lagi jika ada cerita lucu dan kadang² cerita lucah. Yelah takkan lah aku nak tulis diari setiap malam dan kemudiannya bagi kawan² aku baca pada keesokan harinya, mana boleh seorang lelaki yang gagah juga banyak lemak seperti aku yang selalu dengar muzik² ganas dari band² seperti INFLAMES mahupun PANTERA tetapi mempunyai hati yang berwarna pink, tentu tidak sesuai sama sekali. Jadi memang blog adalah tempat yang sesuai cuma aku tidak selalunya memberi luahan yang berterus terang, kerana aku ni mempunyai ciri² sifat lelaki melayu yang tidak maskulin tetapi amat pemalu, dan sebab itu jugalah banyak cerita² kiasan telah dihasilakan melalui dialog² tanpa prolog. Siapa yang paham hadiah untuk anda, siapa yang tidak paham cubalah pahamkan, mana boleh semuanya hendak bersuap. Belajar befikir, belajar mengkaji baru kita akan jadi kreatif.

Kali ini aku kembali dengan segulung rokok daun yang dipenuhi dengan bahan² semula jadi.

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law