Wednesday 10 December 2008

Terkorbannya satu pengorbanan.

Semalam adalah hari raya Qurban atau Aidiladha sekali lagi membuatkan aku memesongkan fikiran aku ke 7 & 8 tahun kebelakang. Aku masih teringat lagi pada waktu itu aku masih lagi di kolej dimana kawan aku ada beri senaskah fanzine yang dibuat oleh golongan² muda yang amat ekstrim pada ketika, dan aku agak terkejut kerana mereka dengan berani dan ekstrim telah membuat kenyataan "Kami f**k Raya Qorban" yes jika tidak silap aku itulah 'statement' yang mereka telah buat dengan megah sekali, dan jika tidak silap zine itu dibuat oleh golongan² muda-mudi ekstrim dari Johor dimana mereka konon²nya memiliki pemikiran bebas dari kuasa mutlak dan cuba pegang cara hidup yang positif serta amat melindungi hak asasi haiwan. Daging juga mereka tidak makan. Yes Animal Liberation, aku juga sayangkan haiwan, aku juga tidak sanggup hendak melihat lembu dikorbankan pada hari raya Haji, sedih rasanya. Emak aku pernah pesan sewaktu aku kecil.

"Jangan sedih tengok lembu tu, dia masuk syurga, jangan risau.." Emak.

dan bila aku teringat baru aku sedar dan tertanya apakah yang sedang golongan² muda 7 & 8 tahun dulu buat, adakah mereka masih lagi berpegang kuat pada mazhab mereka. Adakah mereka masih bebas dari kuasa mutlak, adakah mereka sudah mampu goncang dunia ini. ataupun adakah 7 & 8 tahun dulu mereka masih muda dan tidak sedar apa yang mereka buat, kerana terlalu ekstrim. Biasalah waktu muda darah sedang panas memang kalau ditegur lagi suka kita nak buat. Kepala aku terus berfikir apa dah jadi dengan budak² skinhead yang dulu sibuk jerit Oi..!! Oi..!! Sega..!! Saga..!! tapi tidak pernah tahu pun dari mana datang perkataan yang mereka jerit² itu, tengok kawan potong botak, pakai boot, ada yang pasang tali warna merah di boot, ada yang warna putih, tapi tidak tahu kenapa, bila tanya sebab nampak lawa bila kawan² pakai tali kasut warna-warni,, naik vespa, mabuk sana-sini, pukul² dan lain² janji seronok. Macamana pula dengan budak² Punk letak gel nak bagi rambut terpacak, tindik telinga, tindik dibibir tapi tidak tahu kenapa punkers harus tindik menindik. Ramai yang pasti tidak tahu tentang hubung kait tentera trojan pada zaman Greek dengan Punkers dikota London, baru hafal lagu Basket case dah rasa punk, bila tanya apa itu CBGB semua diam, ada juga punkers yang cakap BAD RELIGION itu band metal, tidak mengapa janji gembira. Mat² metal yang baru sahaja dengar METALASIA atau CROMOCK dah cakap mereka metal, simpan rambut panjang kemudian pegi 'declare' kat media yang mereka selalu minum darah kambing mentah² padahal bila tanya band DEICIDE pun mereka tidak kenal, habis satu malaya cakap METALLICA tu band black metal disebabkan cover album 'Black'. tetapi tidak mengapa janji seronok. Ada juga budak² yang pangkah tangan konon² mereka mengharungi cara hidup positif, ada juga vokalis yang cuba bercerita tentang penindasan tetapi lepas habis menyanyi dengan tangan masih berpangkah yang konon²nya menentang penindasan pegang tin Coke dan minum air tersebut. Padahal tidak pernah terfikir pun yang kapitalis adalah kuasa penidasan terbesar dan mereka memberi sokongang kepada syarikat² kapitalis. Tidak mengapa janji riang ria, dan sekarang aku terfikir apa yang mereka buat, adakah telah berjaya. Aku juga pernah taksub dan ekstrim kepada sesuatu yang aku suka ketika dulu, apa yang aku cerita pernah berlaku disekeliling aku. Memang sampai sekarang aku juga tidak berjaya dengan apa yang aku perjuangkan, dengan apa yang aku taksubkan. Aku bukan cuba untuk memadamkan api semangat mahupun melunturkan apa yang diperjuangkan. Aku bukan datang dari golongan² orang yang berjawatan didalam underground scene. Aku cuma minat dengan muzik yang aku dengar dan aku sering kaji apa yang berlaku. Cuma kadang² kita tidak sedar dengan apa yang kita buat, kadang² kita terlalu taksub dan lansung tidak ambil peduli tentang orang lain. Betul kita sanggup berkorban apa sahaja demi untuk apa yang kita suka tidak kira perkara itu betul ataupun tidak. Mungkin ada yang tidak paham dengan apa yang aku cuba hendak luahkan, aku tidak lansung cuba untuk menghentam orang lain. Ini semua telah menjadi lumrah dan juga asam garam serta mampu mematangkan fikiran. Aku cuma mahu berkongsi dengan yang lain. Apabila aku pusing 8 ke 10 tahun kebelakang aku pasti akan tergelak dengan apa yang aku telah buat. Dunia masih terus berputar dan aku masih tetap begini, dengan apa yang aku pernah korbankan dulu memang tidak mampu untuk membeli apa² yang aku inginkan sekarang. Namun begitu aku masih kuat berdiri dan percaya dengan apa yang sedang berpusing disekeliling aku. Tidak semestinya kita mat metal harus berambut panjang serta ber t-shirt hitam, tidak semestinya kita punkers perlu pacak²kan rambut serta bertindik, tidak semestinya kita skinhead perlu memusuhi manusia² lain yang berlainan warna kulit serta pegangan agama semata² mereka adalah 'malay power'. India, cina, serani, kadazan, italian, white people, niggers, melayu dan lain² semua sama. tidak ada perbezaan semua datang dari sumber yang sama. Raju tidak diminta untuk lahir jadi seorang India, Rashid tidak diminta untuk lahir jadi melayu, begitu juga semua orang lain didunia ini. Tidak semestinya kita dengar VITAMIN X lalu kita perlu jadi straighedge, tidak semestinya kita dengar PROPAGHANDI lalu kita perlu tolak agama dan kuasa mutlak kita. Hukum ekonomi dan kapitalis memang kejam dan tiada siapa mampu melawannya dan secara tidak lansung kita juga perlukannya.
Aku tidak berniat untuk memburuk²kan orang lain kerana aku juga berada digolongan yang sama. Ianya sekadar coretan tentang pengorbanan.

2 comments:

.khairi. said...

assalamualaikum,aku khairi..

betul,aku rasa sekarang memang ramai yang sekadar poser,ikut trend dan fesyen semata.

hafal satu lirik, dan tak tahu apa maksud pn da claim diri dia metal,hxc, dah apa jadah lah..

aku rasa sekarang lebih untuk menunjuk, dan bukan betul2 true..

dan aku tertarik bila kamu sebut "ekstrim"..kepada yang ekstrim,beringatlah bahawa setiap manusia aku berubah suatu masa nanti.people's change..

dan waktu itu lah,diorang akan jilat balik apa yang di ludah ketika mereka menolak segalanya dahulu.

Suffian Salim said...

tu la pasal..tapi nak buat mcm mane, semue org tak lari dari buat kesilapan kan..

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law