Sunday 28 December 2008

Pagi tadi

Pagi tadi sedang aku bersiap untuk ke tempat kerja, diluar rumah aku terdengar mak aku mengeluarkan kata² tanda protes, rasa tanda tidak puas hati dengan beberapa manusia disekelilingnya.

"Ntah sekarang ni, beras 5 kilo pun dah rm15 lebih, kalau keluarga tak ramai, tak kesahlah, yang mana ada sampai 5,6,8 orang anak macam mana nak buat, dengan harga minyak lagi, sardin pun mahal..bla..bla...ba..PakLah..bla..maggi pun naik, bla..bla..
nak bayar tol lagi, gaji berape sen je..bla..bla..Parlimen..bla..." Mak.

"Hah..tulah..kesian diaorang kan kak..Bla..Bla...huhu..sok sek..sok sek" Manusia² sekeliling.

Aku keluar rumah pakai stokin kasut, hidupkan enjin moto..sambil terus dengar mak aku mengeluarkan hujah² yang amat berjiwa rakyat.

"Pegi dulu Mak.." Aku.

"Hah..elok²...sok..sek..sok sek..bla..bla.." Mak.

Atas motor aku terfikir sekali lagi, yelah kalau anak sampai 12 orang macam mana nak handle semua ni, Isshh tulah aku dah cakap jangan makan nasi, kita boikot nasi, tapi semua orang taknak dengar..kucing aku pun mak aku bagi makan nasi, nak buat macam mana..?? Aku gagal menyebarkan dakyah dan dakwah kepada orang lain, aku rasa amat bersalah, aku tidak sehebat Perdana Menteri Jepun yang pernah menyeru penduduk Jepun untuk makan roti dan bukannya nasi. Tapi aku fikir semula, kenapa semakin ramai yang tidak mahu ambil peduli, tidak mahu ambil tahu tentang kesan semua ini, why they dont want to change..kenapa tiada siapa yang hendak bertanggungjawab walaupun semua orang tau yang mereka bersalah, Nah mungkin mereka telah pasti sepastinya yang neraka tidak wujud, dan tiada siapa akan menyoal mereka tentang generasi yang mereka pimpin. well congrats for that thing, semua berjaya dengan idealogi masing² dan teruskan untuk bertikam² di parlimen, dan TV3 akan adakan rancangan BERSAMAMU setiap hari sebanyak 7 kali tanyangan yang berbeza, kerana semakin hari semakin ramai yang berjaya menjadi daif, papa kedana dan bakal mencipta manusia² yang tak berguna..

Aku tetap akan minum kopi serta roti.

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law