Tuesday 23 December 2008

The hardest part is to set you free.

Ketika jarum jam pendek di dinding menunjuk tepat ke nombor 3, secara tidak lansung ianya telah masuk pukul 3 pagi, dengan suasana yang amat kelam serta berbahang didalam bilik telah cukup membantu aku untuk sukar tidur, apatah lagi tadi aku dengan jayanya telah meneguk sepuas²nya air nescafe tarik kegemaran. Melintang, membujur, meniarap, terkankang, terkobak, mata aku masih deras terbekil². Selalunya bila susah untuk tidur mula lah kepala berpusing² berfikir dan terus berfikir. mula lah kepala cuba untuk pusing kebelakang mengenang segala memori² pahit mahupun manis. Bila aku kenang buat aku sedar yang sebenarnya didalam dunia yang aku reka ini masih lagi tidak mampu untuk membuatkan aku tersenyum, membuatkan aku gembira. Jika ada pun ianya masih bersifat sementara. Mungkin ada yang tertanya² kenapalah aku tidak mahu lari dari kesedihan dan kekecewaan. Yup aku memang dah lari, lari sejauh²nya dari segala kesuraman tetapi masih belum mampu untuk menyorok darinya. Aku cipta dunia gembira aku sendiri konon²nya boleh mengecapi kegemilangan yang penuh warna-warni, tetapi aku silap. Aku masih gagal dan terus gagal. Bila aku renung jauh keatas aku sedar dan aku percaya, sebenarnya tiada apa pun yang boleh dibanggakan untuk aku kepada diri aku. Segala²nya penuh dengan kepahitan. Selalu juga aku berfikir kenapa dunia ini tak pernah adil dengan aku. Kenapa dunia ini perlu kejam dengan aku. Tetapi kadang² aku lupa yang dunia ini tidak perlu dipersalahkan melainkan manusia² yang mewarnai dunia ini. Masa terus berjalan, semakin lama semakin pantas berputar, semakin kita lalai semakin deras ia berpusing. Entahlah pencarian kepada kesempurnaan memang tidak akan jumpa sampai bila², cuma aku tertanya² perlukah aku terus begini....?? Aku benci bila aku susah untuk tidur, aku benci bila ianya mengambil waktu yang lama untuk aku terjun kedunia mimpi. Aku benci apabila minda dan jiwa aku terus bergolak memikirkan segala kemungkinan, dan yang paling selalu aku fikir adalah tentang kawan², rakan² dan sahabat handai yang dulu selalunya bersama tetapi kini masing² sudah ada hala tuju sendiri. Baru aku ingat dulu cikgu aku pernah bagi tau yang satu hari nanti semua kawan² rapat akan berpecah antara satu sama lain mengejar cita² dan impian dan aku sudah sedar sekarang, ianya benar² berlaku. Tidak kira kita pernah punya kawan yang lama mahupun sekejap. Kadang² kita tidak sedar pun ada diantara kawan² kita yang cuba lari dari kita sebenarnya, tapi tidak mengapa kerana semuanya mampu untuk mematangkan kita. Sebelum aku cuba untuk pejamkan mata pada kali ini. Sekalung tahniah kepada kenalan² rapat aku yang telah pun mendapat pemberian paling bermakna dalam hidup mereka. Tidak mengapa jika mereka lupakan aku, tidak megapa jika mereka rasa aku sudah tidak lagi perlu. Gembira, bergelak ketawa, tersenyum indah, berlari² dan menari² akan jadi rakan baru mereka dan aku mungkin akan musnahkan sekelumit harapan yang dah lama aku harapkan dan aku akan tetap terus berdiri disini walaupun musim aku berubah²

The hardest part is to set you free.

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law