Sunday 28 December 2008

Aku semalam dan Eddy Vedder

ketika aku duduk bersandar diatas katil sambil termenung menembusi dinding bilik aku, ketika tangan aku memetik tali gitar tong yang sudah lama aku tidak sentuh, ketika perasaan aku menahan sakit kerana jari aku terpaksa berusaha keras memainkan lagu 'Low light' dari Pearl jam, ketika suara aku cuba untuk menjadi suara Eddie Vedder, ketika telinga aku menahan kesakitan meresap bunyi gitar yg sumbang serta alunan suara yang bersimpang-simpang, dikepala aku sering mengeluarkan tanda soal dari sekecil² kuman hinggalah sebesar tasik di Putrajaya. Pelbagai folder dan file di selak satu persatu, mesin memori bekerja dengan jayanya didalam kepala aku. Beberapa hari yang lalu aku teringat ketika aku dan rakan² yang lain asyik merenung keindahan manusia lalu lalang ditepi jalan kami sering gelak dan ketawa dan kadang² terkejut juga hiba. Didalam dunia ini Tuhan telah mencipta pelbagai jenis mahkluk dan salah satunya manusia, dan didalam setiap manusia itu pasti akan ada perbezaan diantara satu sama lain, memang indah untuk dikaji dari segi pemikiran, agama, budaya, cara hidup, sifat fizikal serta mental. Apa yang buat aku kecewa adalah setiap manusia yang cuba untuk membeza²kan diantara satu sama lain semua kerana kekayaan, pangkat serta darjat, warna kulit dan sebagainya sedangkan semua sama. Bilakah kita hendak membersihkan segala kekotoran yang telah dicipta beratus² abad yang lalu.
Entahlah ...
aku cuba tukar arah fikiran kepada Nasir Al-Din Al-Tusi yang dikenali sebagai ahli falsafah, matematik, astronomi dan teologi pada sekitar tahun dimana tentera Genghis Khan menyerang Iran. Nah lagi bersimpang-siur lalu aku teruskan petikan gitar kali ini lagu Ella dan Korie 'Pergilah sayang'

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law