Thursday 4 November 2010

Malay fight for malays.

Petang minggu lalu, ketika baru selesai minum kopi dan celup roti bakar, aku turun bersama 2 orang rakan yang lain untuk serap asap rokok sambil melihat manusia² dan juga kenderaan berat lalu lalang dihadapan. Lalu tercetus satu perbincangan.

"aku tak pastilah negare kite ni macam mane skang.." Nizam berkata sambil tekebil² mata.

Aku pula bertanya "Nape?? pasal harge rokok naik ke?"

"Takdelah nak sokong PAS tapi PAS plak pegi join DAP, dorang kan cina.." Jawab Nizam.

Dalam hati aku sudah mengeluh dan terus bertanya "ape beza PAS ke,DAP ke, UMNO ke..??"

"Kau ni rasict la Zam.." Jawab Nazry pula.

"Tak la..kite melayu, ni tanah kite, orang lain datang menumpang je..so kite meti mau lebih dari kaum lain..kite mesti special dari orang lain" Tegas Nizam.

Aku paling bebulu bile orang sibuk cerita hal kaum dan aku jawab "Come on Nizam..ni tanah kite..?? mane tanah kite?? berape ekar kau dapat?? berape kaki  kerajaan bagi dekat kau?? mane tanah kau?? apa yang istimewanye?? kalau kite nak lebih, kalau ni tanah kite..patutnye semue orang melayu mesti kena dapat tanah masing²..kau ade dapat tanah?? takde kan..so ape yang istimewa kau sebagai orang melayu yang duduk dalam negara ni?? cube kau cite sikit?? kite melayu dah la malas nak bekerja pastu nak harap keistimewaan, tu pun tak dapat..ape akan jadi kalau kau lahir sebagai india kat negara ni, lahir jadi cine?? kau tak mintak jadi india atau cine kan?? kau pun tak tau yang bile kau lahir kau jadi melayu kan..?? so ape yang nak lebih??

"eh takdelah..aku bukannye ape..aku bukan orang UMNO pun, aku sokong PAS, name aku ade dalam PAS..aku just cite je kat korang.." Jelas Nizam.

Aku cantas "Sape yang cakap kau UMNO? ape beza MCA dengan DAP, due² cine..aku tak tanye pun kau sokong PAS ke tak..."

"Takdelah aku nak bagi tau kat kau yang aku memang orang kuat PAS..." Jelas Nizam lagi.

"ape² jelah..tu pun kalau kau tau pasal perjuangan PAS, sebab ramai yang join PAS pun bukannye tau pasal perjuangan PAS.

Diam.

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law