Wednesday 10 June 2009

Battledore and shuttlecock

Badminton adalah jenis sukan ber-raket dimana ianya telah mula dimainkan beratus² tahun dahulu di zaman purba di Greece dan pada abad ke 16 ianya juga telah mula dimainkan di Jepun dengan panggilan nama Hanetsuki. Idea sukan badminton datang dari permainan 'battledore and shuttlecock' dimana semua yang bermain harus memukul bulu tangkis ke udara tanpa henti dan juga tanpa jatuh kebawah. Bagaimana pun permainan badminton moden telah mula dikenali di India pada abad ke 19 dimana tentera² British telah menjadikan ianya sebagai aktiviti sampingan pada ketika itu dan ianya dikenali dengan nama 'Poona' dan ada juga yang memanggilnya dengan nama 'pooppanthu vilayattam' iaitu permainan bola berbunga.
Semalam seperti malam² yang sebelumnya dikawasana tempat tinggal aku, sebagai mengisi waktu lapang di malam hari ketika semua yang ada sudah kehabisan wang dipoket telah mengambil langkah yang bijak dengan bermain badminton, selain dari itu ianya adalah satu aktiviti yang amat sihat. Dalam keadaan badan sedang berpeluh sambil memberi fokus pada permainan aku berdiri berhadapan dengannya dalam keadaan bersedia dimana masing² memegang raket, yang memisahkan kami hanyalah jaring net yang terpasang kukuh seperti tembok Berlin sebelum dirobohkan pada tahun 1989. Sebelum hendak memulakan servis pertama.

"Eh tadi aku tengok iklan kat tv, KFC keluar menu baru lah, kita kena try ni, nampak macam menarik je.. amacam??". Jelas Wan.

"Aduh, tengah nak main ni pun kau nak fikir pasal makan, camne ni..??" Cantas Lan.

"Sorry...sorry..aku fokus..aku fokus" Jawab Wan semula.

"Hishh betul² lah..ok"

"Tapi aku tengok Ayam die cam lebih spicy dari biase je..nanti kite try lah ek..berani??" Suara Wan lagi.

"Arrrhhhgg...!!!"

2 comments:

Unknown said...

haha. kfc ada menu baru. mcm sort of spicy and ada dashes of curry leaves kot. i think its curry leaves.

Suffian Salim said...

itulah yg diperkatakan pun..huhu

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law