Wednesday 29 July 2009

Dekat dimata jauh dihati.

Pada sekitar abad ke 16 Robert Hooke telah berjaya membuat satu penemuan baru yang dipanggil dengan nama Tin can atau "Lovers telephone". Sewaktu kecil diatas bukit berumput, dibawah pokok rhu berdekatan dengan rumah, arwah bapa aku pernah ajar tentang dua biji tin susu kosong ditebuk lubang kemudian ikat tali tangsi dengan sebatang mancis dan sangkutkan didalam tin kosong tersebut. Tarik sepanjang mana yang aku mahu dan kami bercakap serta mendengar dengan menggunakan corong tin. Bapa aku cakap "ini adalah benda pertama yang orang dulu² jumpa sebelum mencipta telefon". Aku dengar aku angguk tanda paham. Pergi sekolah belajar alam dan manusia aku mula kenal dengan Alexander Graham bell kerana evolusi telekominikasi yang telah berjaya dia buat. Sepuluh tahun kemudian kecanggihan sistem telekomunikasi telah semakin membuak², hingga aku terbaca satu 'statement' yang berbunyi "Kecanggihan teknologi telekomunikasi mampu merapatkan jurang yang jauh" atau "Biar jauh dimata tapi dekat dihati". Jika kita jauh berjuta² batu pun dengan kecanggihan yang ada, kita masih boleh berhubung tanpa batasan.

Beberapa malam yang lalu selepas gembira makan dan minum, masing² sibuk menekan butang telefon bimbit masing² dalam keadaan tenang dan diam, ada yang tersenyum, ada yang mundar-mandir, ada yang cool sambil menghembus asap. Lalu aku terfikir sambil termenung kearah semua manusia disekeliling aku.

Betul ke kecanggihan teknologi merapatkan jurang diantara satu sama lain..

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law