Saturday 3 April 2010

Khabar tentang Akhbar.

Dulu waktu aku kecil, setiap pagi pasti akan ada seorang pakcik india baling surat khabar NST depan rumah, pakcik india ini adalah orang yang bekerja dengan menghantar surat khabar kerumah² dan arwah bapa aku adalah pelanggan tetapnya. Arwah bapa aku tidak akan bawak surat khabar itu ke tempat kerja sebaliknya biarkan dirumah untuk aku belajar membaca dan belajar memahaminya. Apabila sudah sampai waktu petang surat khabar NST itu akan arwah bapa aku tukar dengan jiran beberapa buah rumah, aku dapat baca surat khabar Malay mail pula. Setiap hujung minggu arwah bapa aku akan pesan surat khabar Mingguan malaysia pula dan begitulah seterusnya sampai aku berumu 9 tahun, apabila bapa meninggal dan kami (aku serta emak) pindah rumah, emak aku masih meneruskan tradisi dengan melanggan surat khabar tapi kali ini pakcik melayu pula, aku tak kisah pun, janji aku dapat baca surat khabar, hari² aku baca surat khabar, ada banyak sumber berita serta sumber pengetahuan didalamnya dan aku terus membaca sampai aku ke sekolah menengah. Tapi sekarang aku tak minat lansung baca surat khabar, aku rasa macam baca komik bila baca surat khabar. Aku tinggalkan budaya membaca surat khabar sebaliknya menghadap depan kotak monitor dan baca segala macam berita dan cerita.

Dan petang tadi ada orang tanya kenapa aku tak mahu baca surat khabar.

"Sebab.. dalam surat khabar banyak cerita cium, kipas dan jilat bontot.."

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law