Friday 12 March 2010

Aku tidak akan mula tulis skrip.

Bila aku tonton filem NINE arahan Rob Marshall yang mengisahkan tentang Guido Contini lakonan Daniel Day-Lewis selaku lelaki Itali juga sebagai pengarah filem yang terkenal di Itali berusaha keras mencari idea untuk mengarah sebuah filem dimana dia lansung tidak berjaya untuk membuat skrip untuk filem terbarunya sedangkan pihak penerbitnya telah pun membuat kenyataan rasmi tentang filem terbarunya. Pelbagai konflik yang terpaksa dilaluinya dan pada masa yang sama memerah otak untuk mencari idea untuk jalan cerita filemnya sedangkan semua tenaga kerja telah pun siap sepenuhnya untuk menjalankan pengambaran. Secara tak sengaja aku teringat berpuluh-puluh tahun aku hidup, seperti orang² lain aku juga punya zaman atau time frame yang bila aku fikir balik nanti memang akan buat aku tergelak atau menangis. Seperti biasa semue orang ingin orang lain nampak mereka sewaktu muda sangat² 'alive' for their life, 'wild' with their rules dan 'kental' with their roots. Aku pun tidak terkecuali, cuma mungkin ada beberapa perkara aku buang dan tidak ikut kerana tidak gemar dengan cara begitu tapi apa yang pasti aku cuba tulis skrip untuk diri aku sendiri dan kesudahannya memang apa yang aku cuba gapai terus terbang jauh dan apa yang sedang aku pegang biar erat macamana pun pasti akan terlerai juga. Kita memang tidak tahu apa yang sedang berlaku dan bakal berlaku dan apa yang pernah berlaku pun tidak mustahil akan berulang kembali. Cuma kadang² aku kesian bila melihat orang lain yang cuba sedaya upaya buat skrip untuk diri sendiri tapi akhirnya gagal juga.

Dan aku rasa sejak dari itu biarlah aku simpan jalan cerita aku didalam kepala dan mula tulis skrip tentang diri aku bila ianya sudah selesai berlalu tinggalkan aku.

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law