Monday 13 September 2010

Perdana Menteri.

Aku tak pasti bila, tapi seingat aku beberapa tahun yang lalu ada seorang rakan tanya pada aku, jika aku jadi perdana menteri apakah langkah bijak untuk pastikan rakyat sentiasa akan menyokong aku, dengan gaya yang bersahaja aku bagi jawapan yang aku akan menaiktarafkan sistem pengangkutan yang ada, dalam bahasa saintifiknya aku mahu ubah budaya masyarakat di negara ini dengan mengangkat tinggi sistem pengangkutan awam tidak kira sama ada di bandar mahupun didesa. Pada waktu itu semua orang tidak perlu lagi bersesak² dijalan raya setiap hari untuk pergi dan pulang dari tempat kerja, aku cuba mahu majukan sistem subway sama seperti di negara² maju, malah sesiapa saja yang bekerja di kota contohnya Kuala Lumpur masih lagi boleh tinggal dikampung halaman mereka misalnya di Ipoh, Penang, Kuantan, Kota baharu, melaka atau pun kota tinggi Johor. Mereka boleh pergi dan pulang setiap hari dengan menaiki keretapi laju. Seronok bukan, baru nampak terusun dan teratur dan pada waktu yang sama di setiap stesyen keretapi laju ini akan ada perpustakaan mini dimana semua orang dapat pinjam buku dan boleh pulangkan pada bila² masa saja, jadi secara tidak sedar aku mampu terapkan budaya membaca pada setiap penumpang keretapi, its gonna be a new culture rite?? Tapi itu cerita beberapa tahun yang lalu kerana jika mahu bina sistem pengangkutan yang hebat kita perlukan duit yang lebat dan jika satu² projek itu berjaya dijalankan nanti ada pihak² lain akan tabur fitnah dimana perdana menteri telah 'lipat' sikit duit kerjaan hasil dari projek yang dijalankan jadi perkara ini agak sukar unuk diteruskan. lagipun buat masa sekarang memang negara sudah kekurangan duit untuk buat projek² mega. Tapi sekarang jika ada orang tanya apa yang akan aku lakukan jika jadi perdana menteri jawapan aku memang sudah jauh berbeza. aku mungkin akan bagi jawapan dimana aku mahu setiap rakyat dinegara ini mempunyai kuasa membeli yang besar dan mewah, bila semua rakyat tidak kira miskin, sederhana mahupun kaya mampu untuk membeli apa saja yang ada, contohnya barang keperluan harian seperti makanan, rumah juga pakaian, atau barang bukan keperluan seperti kereta, barang kemas dan lain². Ini secara tidak lansung mampu meningkatkan permintaan dan pada masa yang sama mampu menarik para pelabur asing untuk masuk melabur kenegara ini, Yelah bila semua orang punya kuasa membeli yang besar maka semua perniagaan akan berjalan dengan lancar dan sempurna. Bila para pelabur banyak masuk kedalam negara maka pihak kerajaan akan terima cukai yang banyak dari mereka dan hasil dari duit cukai itu barulah aku boleh lancarkan projek² mega. Bila rakyat banyak duit mereka tidak akan hidup sengsara dan mereka juga tidak akan benci pada pihak pemerintah.

Tapi jika ada orang tanya bagaimana mahu jadikan setiap rakyat di negara ini punya 'kuasa membeli' yang besar??? aku akan jawab.

Pastikan pendapatan bulanan pekerja kurang mahir seperti, pelayan restoran, tukang kutip sampah, operator kilang dan yang sama sepertinya mencecah keangka rm2000. Jadi..

Siapa mahu Vote aku..

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law