Wednesday 9 September 2009

Kita tak mampu untuk ubah dunia.

Aku suka bercerita, aku juga suka berkongsi segala apa yang aku tahu kepada orang lain,lebih² lagi kepada budak² yang jauh lebih muda dari aku. Sumber pengetahuan tidak sepatutnya disimpan dengan rapi, ilmu pengetahuan juga tidak sepatutnya dijual beli. Jadi kadang² jika nampak aku melepak sambil minum segelas kopi dan bergelumang dengan bergulung² rokok itu maknanya aku sedang seronok bercerita tentang apa yang aku tahu berdasarkan fakta yang pernah aku baca, dengar dan lihat. Tak kiralah apa cerita pun, sukan, muzik rock, DIY movie, culture, sejarah, trip² yang pernah aku buat, masalah kerja, self motivated, politik juga isu-isu semasa. Selain dari bercerita aku juga suka bertukar² pendapat dan cuba mengembangkan idealogi² bernas. Yes!! kita memang tidak mampu untuk ubah dunia, tapi sekurang²nya 'we already play our part'. Malam semalam sewaktu duduk lepak dengan seorang rakan lalu dia bertanya.

"Weh, kau rasa negara kita boleh ke jadi negara maju nanti??" Tanya dia.

Aku pula cuba menjawab "Boleh, tapi banyak benda nak kena ubahlah aku rasa..."

"Ubah?? contohnya.." Tanya dia lagi.

Sambil menyedut asap masuk ke rongga aku jawab. "Salah satunya, cuba diantara kita buat tong sampah kecil dan letak dalam kereta masing², so lepas makan or minum, resit tol, plastik rokok dan segala macam sampah akan masuk duduk dalam tong kecil tu, sampai kat tempat masing², keluarkan dan buang ke tong sampah yang besar. Tak perlulah waktu drive turunkan tingkap dan terus buang je kat tepi jalan.."

"Hihi...aku tau kau pun selalu buat" Jelasnya lagi.

Sambil senyum aku jawab "Betul, aku pun selalu buat benda tu, jadi kita kena ubah.."

"Ok selain dari tu, apa lagi yang nak kena ubah??" Tanya dia lagi.

Aku jawab dengan penuh perasaan "Semua orang kena stop tengok movie cerita² mengarut arahan Razak mohaideen atau ahmad Idham or Piere Andre. Trust me, ramai orang akan maju fikiran dia if tak tengok movie² macam tu.."

"Ahahahaha..."

2 comments:

lumut said...

hahahaha...
langkah awl yg bijak tuh.

Suffian Salim said...

huhu...tu lah..eh kt New zealand buat ape..keje ke..

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law