Tuesday 24 November 2009

Impian dan cita-cita #2

Aku masih ingat lagi kisah lalu, aku masih lagi dengar jalan cerita lama walaupun dan berpuluh tahun ditinggalkan. Didalam bilik darjah 1 Ros dimana hari pertama persekolahan kami beramai² duduk diatas kerusi bertemankan meja juga beg dan botol air. Aku masih ingat botol air milik aku pada waktu itu berbentuk seperti sebuah telefon bimbit bersaiz besar dan bewarna merah jambu. Semua didalam bilik darjah tekun melihat cikgu didepan dalam keadaan semuanya berseluar pendek warna biru dan berbaju putih juga berambut kemas, manakala yang perempuan memakai baju kurung juga skirt sambil diperhatikan oleh para ibu dan bapa di luar kelas. Ada yang menangis tidak tentu hala mungkin masih tidak suka ke sekolah, ada yang bercerita tentang alat mainan yang baru dibeli, ada yang cerita pasal hendak makan ais krim di luar sekolah nanti. Cikgu meminta semua bangun sorang demi seorang memperkenalkan diri serta beritahu tentang cita-cita masing². Seperti biasa zaman aku membesar memang kerja jadi polis, askar juga bomba sangat popular. Aku pun jawab benda yang sama, cuma aku teringat ada seorang rakan yang namanya Halim

"Bila dah besar saya nak jadi peninju negara cikgu" Kata Halim sambil berdiri dengan megah.

Ada juga yang cakap

"Saya hendak jadi suri rumah seperti emak saya cikgu" Kata seorang budak perempuan yang aku dah lupa namanya tapi aku pasti dia.

Enam tahun kemudian aku masuk kesekolah menengah, kali ini tidak lagi ditemani ibu bapa, dulu seluar pendek warna biru, sekarang seluar panjang warna hijau. Dulu meja susun 6 biji sekali sekarang dua biji, dua biji. Seperti biasa juga cikgu suruh semua orang bangun perkenalkan diri dan cerita tentang impian juga cita-cita. Ada yang cakap hendak jadi lawyer, nak jadi doktor, nak jadi jurutera, nak jadi ahli perniagaan yang berjaya dan banyak lagi. Aku pula jawab aku hendak jadi penulis sebab pada waktu itu aku sangat obses dengan penulisan. 2 tahun lepas tu, 3 tahun lepas tu, 7 tahun lepas tu, semua jadi sia-sia saja. Aku tak jadi penulis, kawan aku tak jadi doktor mahupun lawyer. Masing² jadi apa yang sedang mereka jadi sekarang. Ada yang berpuas hati, ada yang tidak, ada yang rasa mereka menyesal, ada yang rasa bersyukur dengan apa yang ada dan jika ditanya kepada aku, jawapannya adalah..

"Come on, walaupun dah tua kita masih boleh ada cita-cita dan boleh jadi apa saja yang kita nak jadi selagi termampu.."

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law