Tuesday 30 September 2008

Mengharap sekelumit harapan #4

Hari ini adalah hari terakhir bagi semua yang berpuasa untuk puasa, bagi yang tidak pula, tahniah kerana melengkapkan pusingan kehidupan dan aku pasti setiap apa yang berlaku sudah semestinya ada sebab kenapa ianya berlaku.Beberapa puluh jam yang lalu masih ramai yang berdondon membeli belah, lengkap - melengkapi serta warna - mewarnai setiap apa yang ingin dikehendaki, beberapa jam yang lalu juga sudah ramai berhentak² pulang ke kampung halaman, sama ada terpaksa ataupun dipaksa tapi yang nyata ianya adalah satu tradisi yang telah kita cipta sejak dari dulu. Tradisi mampu membina tamadun. Kuih raya, duit raya, baju raya, kereta raya, rumah raya. Semuanya hendak raya. Tetapi tidak mengapa kerana itu sahaja harta dan budaya yang kita ada dan harap ianya terus kekal. Aku walaupun seperti tahun² yang lalu sejak dari berbelas² tahun yang lalu masih lagi kekal begini dengan keadaan yang amat sederhana, tidak gembira dan juga cuba lupa kepada perkara yang hiba. Aku hanya sedang mencipta kegembiraan, kegirangan dan juga keceriaan yang sama seperti manusia² lain tapi sebenarnya semua itu palsu. Semuanya tidak benar. Semuanya omong² kosong. Namun aku masih cuba untuk teguh berdiri bersama² yang lain, masih cuba untuk berada didalam bulatan yang sama.
Kepada semua rakan² yang sering melawati dan melewati blog aku. SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, Maaf Zahir dan batin. Aku tahu aku mungkin dah banyak sakitkan hati orang lain, maaf sekali lagi aku hanyalah sebuah android yang sistemnya telah lama pincang akibat dari serangan virus ciptaan aku sendiri. Semoga semuanya dapat menikmati kegembiraan.

"Nowadays kita dah tak nampak orang bagi kad Raya kan..??" Aku.

"Hah..tulah nak pegi kedai tengok kad raya pun dah malas.." Jelas Wan.

"ahaha, yelah skang ni orang pakai sms je, kapai email, myspace,facebook dan macam².." Aku.

"Kesian orang² kat Pejabat Pos, tahun ni tak boleh OT lah sebab tak ramai orang guna hantar kad raya pakai Pos.." Wan.

"Tulah..nak buat macam mana..orang² yang kat pejabat Pos pun antar kad raya pakai myspace.." Aku.


Ahahahaha

1 comments:

Anonymous said...

selamat hari raya & Maaf zahir batin...hope u happy always:)

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law