Saturday 30 May 2009

Tepuk dada dan bertanya

Ada beberapa rakan aku yang telah mengikuti hasil permainan jari aku di papan kekunci melalui entri² di blog ini tanpa aku sedar. Mereka adalah diantara 'silent reader' untuk blog ini, ada juga beberapa email yang aku terima dari mereka dan semalam aku telah terserempak dengan salah seorang daripadanya, salah satu soalan yang keluar dari mulutnya selain memberi tahu yang dia sentiasa melawati blog aku tanpa sedar adalah, kenapa tidak banyak coretan tentang dunia 'scene underground' yang pernah aku laungkan sekuat²nya setengah dekad yang lalu. Kenapa tiada sebarang persoalan yang cuba diketengahkan oleh aku tentang 'scenester', tentang follower² pemuzik DIY, tentang pergerakan muzik radikal, tentang kebebasan berkarya. adakah aku sudah tidak mengikuti perkembangan dan banyak lagi persoalan. Aku hanya mampu memberi senyuman sebagai jawapan. Didalam hati berkata, aku bukanlah perdana menteri mahupun menteri² kabinet didalam dunia scene underground sejak dari dulu, aku bukannya hendak pegang apa² jawatan yang tidak bergaji, aku bukan hendak jadi 'godfather' aku bukanlah orang² yang sentiasa hendak mencari kesalahan orang lain dan kemudiannya coretkan didalam blog ini tentang kesilapan² mereka terhadap scene underground. Aku juga bukanlah sudah berhenti dari mengikuti segala perjalanan arus yang pernah aku ikut dulu. Aku masih bebas berkarya dengan rakan² aku, bagi aku segala²nya bukan terletak pada baju hitam berdarah, bukannya terletak pada fesyen rambut, bukannya pada tindikkan di telinga mahupun dikening ataupun pada lakaran berwarna di lengan. Semuanya terletak didalam hati dan kita tidak akan bawa kemana² bila kita mati. Tidak perlu gah, tidak perlu gagah.Yes aku masih lagi bergelut dengan dilema, aku juga masih lagi bergelumang dengan norma-norma. Biarlah orang hendak lihat aku seperti lukisan yang tidak berwarna, biarlah orang hendak tengok aku seperti lampu yang tidak bercahaya. Aku lebih selesa untuk bercerita mahupun berkongsi dengan orang² yang mempunyai ikatan erat dengan aku dari membuat kenyataan bersimpang-simpang.

Rock bukan pada alkohol mahupun dadah, tapi didalam dada.

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law