Sunday 31 May 2009

Sama kah kita??

Dua hari lepas jam 3 pagi didepan 7Eleven berdekatan dengan sebuah pusat kegembiraan, aku bersama dengan yang lain mengerjakan aiskrim dikala waktu semakin suram dan bahang panas semakin hilang, kedengaran dari jauh bunyi² haba dari disko² yang tersegam kukuh menjamah setiap manusia yang keluar masuk. Berdekatan dengan kami ada beberapa lelaki berpakaian 'chef' sedang duduk² sambil menghisap rokok mungkin sedang menghilangkan lelah dan penat selepas berhempas pulas bekerja. Didalam keadaan yang mengembirakan kami menikmati kelembutan aiskrim coklat klasik sambil bergelak ketawa tiba² datang sekumpulan budak muda berbangsa cina yang boleh aku panggil sebagai budak kecil, kerana aku dapat rasakan yang mereka masih bersekolah, mereka menyerbu masuk kedalam kedai serbaneka tersebut dan kelihatan ada seorang budak didalam kumpulan itu sudah tidak mampu berjalan, Yes mereka baru keluar dari disko dan baru sahaja belajar mabuk², ternyata ada yang tidak mampu untuk bertahan, berlaku sedikit pergaduhan kecil diantara mereka kerana salah seorang yang nampak seperti ketua kumpulan tersebut sedang memaksa rakannya yang terduduk untuk bangun. Lalu aku terdengan suara sumbang berkata "budak² cina ni, baru minum sikit je dah nak mabuk², nak tunjuk kat orang semue yang die mabuk lah,kecoh je, tak gune punye cine..makan babi". Kami diam, cuma aku terfikir kenapa perlu cakap yang budak cina memang begini, sebab aku rasa siapa² pun tidak kira datang dari kaum mahupun agama yang mana, pasti ada diantara mereka akan membuat lakonan yang sebegini, untuk menarik perhatian, aku pernah nampak orang lain yang bukan cina minum satu tin kongsi ramai² tapi berlagak mabuk seperti baru pecahkan kilang arak. Tidak kira lah india ke, melayu ke, jawa ke, mat saleh ke, orang putih ke, orang hitam ke, orang asli ke, darah kita memang sama warna. Tidak perlu nak buat perbezaan. Kau ke, dia ke, kamu ke, aku ke, semua dari ciptaan yang sama.

3 comments:

dila john said...

kita cuma nampak kelainannya,
tapi tidak nampak persamaannya...

jika mereka nampak akan persamaannya,
maka mereka akan tunduk akur...

Anonymous said...

aku penah nampak perempuan2 melayu berlagak mabuk, ttp bawak kereta normal jek..

Suffian Salim said...

mereka sgt showoff...huhu

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law