Tuesday 22 February 2011

Kurt Donald Cobain.



Kurt Cobain telah lama tinggalkan aku, Kurt Cobain telah lama tinggalkan kita. Dulu disaat aku masih sibuk dengan band-band glamrock tanah air, Kurt Cobain muncul bersama NIRVANA dengan satu aspirasi muzik yang sangat berbeza, aku kagum, aku terkedu, lidah juga kelu bila dengar lagu-lagu mereka, yang bergerak hanya kepala mengangguk-angguk kedepan dan kebelakang pada zaman itu. Kurt Cobain satu simbol paling 'cool' yang pernah wujud dizaman aku membesar, dizaman aku memberontak, dizaman jerawat sedang pesat tumbuh pada liang-liang roma. Kurt Cobain antara mekanisma paling penting yang beri dorongan pada aku untuk belajar main gitar. Yes lagu paling kacang yang aku mula-mula belajar adalah 'About a girl', lagu yang paling senang aku cari dengan gitar ku adalah 'Plateu' dan 'come as you are' walaupun hanya 'intro' sahaja yang aku mampu cari tapi aku percaya wujudnya 'chemistry' diantara aku dan lagu-lagu itu. Hari ini Kurt Cobain sudah tiada, tapi dia tetap berada didalam senarai simbol paling 'cool' dalam diri aku walaupun ramai yang angkat dia sebagai hero idaman masing-masing sedangkan hanya tahu 3 lagu NIRVANA sahaja, aku tak mahu ambil peduli, cuma persoalan yang sering timbul adalah apa akan jadi pada 'scene' music sekarang jika Kurt Cobain masih hidup??, bagaimanakah bunyi lagu-lagu yang bakal dihasilkan oleh NIRVANA??, apakah jenis fesyen pakaian terbaru yang akan dikenakan oleh Kurt Cobain sekarang??. Jawapan aku mudah saja, NIRVANA akan tetap unggul jika Dave Grohl masih ada didalam band tersebut, tidak perlu dipersoalkan, kerana Kurt Cobain sendiri pernah mengaku yang Dave Grohl lebih 'genius' lebih 'brilliant' dari dia dan NIRVANA bukanlah band yang mampu diangkat sebagai 'legend' jika Kurt Cobain tidak mempelawa Dave untuk menyertai bandnya dahulu. Jadi siapa lebih hebat??

Happy Birthday to you, Kurt Cobain February 20, 1967

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law