Tuesday 22 February 2011

Susuk tubuh bernama Teoh Beng Hock.

Teoh Beng Hock, siapa yang kenal lelaki ini?? namanya terjulang tinggi setelah dia mati akibat jatuh dari banggunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, tujuan utama dia ke pejabat SPRM adalah untuk membuat satu laporan tentang kes rasuah, walaubagaimana pun ajal terlebih dahulu menyapanya. Persoalan yang paling 'solid' adalah bagaimana dia mati?? pihak keluarganya tidak berpuashati seluruh umat yang menyokongnya juga rasa makan hati. Maka satu perbicaraan telah dijalankan mengikut lunas undang-undang, Aku selalu baca 'update' kisahnya dari kamar mahkamah, pihak polis beritahu yang dia mati bunuh diri, pihak sebaliknya pula rasa ianya dibunuh. Pelbagai jenis saksi dipanggil hinggakan ada secebis nota bunuh diri dijumpai pada beg si mati jika aku tidak silap, hari demi hari, bulan demi bulan dan seterusnya, peguam membacakan keputusan yang berbunyi Teoh Beng Hock tidak dibunuh dan Teoh Beng Hock juga tidak mati kerana bunuh diri. Persoalan paling unik berselerak keluar kesetiap bibir orang² yang mengikuti perjalanan perbicaraannya. Aku hanya ampu tersenyum simpul sambil tersipu². Maka pihak kerajaan pula menubuhkan satu suruhanjaya untuk menyiasat keputusan ini. Jadi kes kematian Teoh Beng Hock masih terus bercelaru. Tiba² hari ini ada seorang rakan cuba buka cerita ini pada aku, cuba tanya apa yang aku tahu dan aku beri jawapan.

"Rilek je..dia tak mati kena bunuh, dia jugak tak mati bunuh diri.." Jawab Aku.

Kawan bingung lalu tanya lagi "Abistu macamane tu???"

"Malaikat tersilap cabut nyawa...dah settle, tak payah nak pening kepala.." Aku.

Kawan "Macam sial lah.."

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law