Monday 14 February 2011

Pondok pengawal berdarah.

Pagi semalam, juga pagi-pagi yang sebelumnya dan mungkin seterusnya, apabila sudah sampai di tempat parking motorsikal di tempat kerja, aku dan yang lain pasti akan berjalan melewati satu pondok pengawal keselamatan, dan rutin harian mereka adalah untuk memastikan semua pekerja yang keluar masuk harus mempamerkan pas pengenalan yang selalunya tergantung dileher masing-masing, di pas pengenalan tersebut akan ada gambar setiap personel dan juga nama masing-masing. Ketika sedang aku sedang berjalan dihadapan aku juga ada seorang lelaki muda turut sama berjalan untuk melewati pondok pengawal tersebut. Setibanya dia di pondok tersebut pengawal keselamatan yang duduk dalam keadaan segak telah memaki hamun lelaki muda tersebut. yang aku dengar

"Orang bagi kau ID,pakai lah.. yang pergi simpan dalam poket nak buat apa?? ingat kerja aku nak masuk dalam poket kau tengok ID ke??"

Aku kurang selesa bila awal pagi dengar bunyi atau tone maki hamun. Its not a good start for me, lalu aku teringat pada satu artikel yang pernah aku baca,

"Orang melayu dibahagikan kepada empat kategori. Pertama urban Malays, kedua semi urban Malays, ketiga rural Malays dan keempat Felda Malays."


Jadi aku rasa pengawal keselamatan itu mesti 'urban malays' kan??

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law