Thursday 5 March 2009

135 - 34 = Hilarious

Entri kali ini agak beberza dari yang lepas, aku cuba berinteraksi secara telus dan tulus tanpa baris² kata yang sarat dengan simpang siur dan liku² kejam. Aku ingin bercerita tentang masalah kegemukan, diet, anoreksia, bulimia, skinny jeans dan apa saja makna yang sama dengannya. Sering kali aku ditanya oleh teman² rapat mahupun tidak rapat, tentang bagaimana aku kelihatan lain dari tahun² lepas jika hendak dibandingkan dengan sekarang. Dulu setiap t-shirt yang aku pakai bersaiz XXL tetapi kini aku hanya perlu sarung baju yang bersaiz L, ianya bukanlah satu kebangaan bagi orang kurus, namun begitu ianya adalah satu penghargaan yang tidak ternilai bagi seorang lelaki gemuk seperti aku. Sejak dari kecil lagi aku memang sudah gemuk, akibat dari limpahan rezeki keluarga, aku memang jadi kuat makan. Walaubagaimanapun aku tetap aktif bersukan tetapi jika berada dikalangan rakan² aku masih dianggap gemuk, aku masih lagi dijadikan aset untuk ketawa dan sebagainya. aku tidak peduli pun, janji hati gembira. Sejak dari sekolah lagi aku memang tidak berpeluang untuk mewakili pasukan² bolasepak, badminton mahupun pelari pantas. Walaupun sebenarnya aku amat suka dan boleh bermain bolasepak, walaupun aku aku mampu buat servis yang tajam ketika bermain badminton, walaupun aku boleh berlari laju (bullshit !! mana ada budak gemuk boleh lari laju). Anda silap, dilebuhraya kenderaan yang laju adalah bas mahupun lori kerana beban yang berat (nanti aku terangkan di entri yang lain). Namun begitu aku sering dipandang rendah juga diperlekehkan kerana cikgu kurang yakin dengan kemampuan aku. Lalu tiada ruang mahupun peluang untuk aku menonjolkan bakat didalam bidang sukan kerana terlalu ramai cikgu² yang terlalu berdiskriminasi dengan budak gemuk seperti aku. Tidak mengapa, lalu bila usia meningkat remaja aku mendalami dunia muzik, cuba buat band tetapi malang juga kerana tiada siapa pun yang nak 'support' band aku sebab bagi mereka rockers kena kurus macam orang hisap dadah, badan kena bengkok baru 'thru'. Mana boleh orang gemuk jadi rockers. Walau macamana pun aku memang tidak ambil peduli janji aku gembira, tetapi lama kelamaan, baru aku sedar memang tidak berdosa pun jika jadi orang gemuk sebab kita tidak kacau orang, kalau nak makan pun bukan kita nak mintak duit orang lain. Cuma kadang² kita akan rasa 'down' kurang keyakinan, terasa sentiasa digelakkan, jadi bahan jenaka (memang pun), diskriminasi sana dan sini tidak kira teman rapat atau sebaliknya dan yang paling ketara adalah masalah kesihatan apabila usia meningkat. Orang² gemuk akan dibunuh secara senyap tanpa kita sedar. Oleh yang demikian aku cuba keluar dari permasalahan yang disebut diatas. Walaupun belum mencapai status 'berjaya' but its almost there. Aku telah buat beberapa kajian dan setelah ramai rakan² yang minta pendapat serta tunjuk ajar lalu aku mengambil kesempatan untuk masukkan kedalam blog ini. Ada beberapa tips yang mungkin dapat membantu bagi sesiapa yang cuba untuk berdiet. Perkara paling utama yang perlu dilakukan adalah ubah corak permikiran. Tiada kejayaan jika tanpa usaha. Kita perlu ada impian dan sasaran. 1stly jika anda perempuan sila jadikan Amanda Crew mahupun Kate Hudson sebagai role model, cuba simpan didalam kepala yang anda mampu jadi seperti mereka. Bagi lelaki sila anggap yang anda mampu jadi seperti Tom Cruise atau Johnny Depp mahupun Oliver Syke. Tolong jangan simpan impian untuk jadi Gwyneth Paltrow mahupun Katy perry kerana anda perlu tambah lemak dibahagian dada dan pinggul, sigh!!. Berdiet dengan cara tidak makan dari pagi sampai ke petang bawa pula ke esok pagi adalah diet paling 'Suck' bagi setiap orang. Trust me tak sampai seminggu anda akan cakap "Buang masalah diet, taknak kurus pun, biar jelah jadi gemuk janji tak kacau orang" (mana kita tahu yang kita tak kacau orang??). Anda perlu makan untuk hasilkan tenaga dan tenaga amat diperlukan untuk membakar lemak yang ada. Jadi sila makan dengan kuantiti yang minimum tetapi kenyang. Caranya adalah sila anggap nasi sebagai racun paling berbisa biarlah orang nak cakap "Poyo je mamat tu nak jadi mat saleh makan roti hari²". Mereka tak tahu apa² pun. Kenapa nasi racun?? kandungan paling tinggi karbohidrat selain kentang adalah nasi, oleh yang demikian sila berhenti makan kentang juga. Ada orang yang akan cakap "Aku tak boleh la kalau sehari tak dapat nasi, menggigil badan", aku akan jawab "kalau kau nak jadi melayu sejati sila pakai baju melayu tiap² hari dan bawa keris kemana² sahaja". Seterusnya lupakan minuman yang mempunyai kandungan gula yang banyak dan juga ais. Air berkabonat adalah air yang banyak gula, anggap saja anda sedang minum air longkang ketika meneguk setin coca cola. Tetapi kenapa tak boleh minum air berais, jawapannya adalah air yang sejuk mampu mengembangkan usus dan jika usus anda kembang maknanya perut anda juga akan berkembang, bila banyak ruang didalam usus anda kena penuhkan dengan makanan, so??. Lagi satu sila putuskan pertalian persahabatan dengan rakan² yang suka cari kedai² makan yang sedap, anggap mereka tidak ada masa depan. Sila juga jauhkan diri pada rakan² yang cakap "Ala rilekslah perut besar tu kan lambang kemewahan". Mereka semua adalah iblis yang bertopengkan manusia. Buah bagus untuk orang yang sedang berdiet tetapi bukan buah durian, pisang, betik mahupun mangga. Sila lupakan kumpulan buah²an ini, yang terbaik adalah jambu batu mahupun epal hijau sebab ianya keras dan perut lambat untuk hadam, bila lambat hadam maka kita akan lambat rasa lapar. Kepada yang bercita² untuk menjadi ahli kelab gym mahupun membuang masa di gym yang disediakan oleh syarikat tempat mereka bekerja. Sila anggap gym adalah pusat pelacuran. Jangan buang masa dengan bermain 'besi' angkat semua benda berat, kerana kita bukan hendak membina otot sebaliknya mahu buang lemak. Jika andan terus bermain 'besi' nescaya lemak anda akan bertukar menjadi otot pejal maka peluang untuk anda kurus dan pakai skinny jeans bersaiz 28 mahupun 32 akan hancur begitu sahaja. Jangan buang masa, anda cuma perlu keluar rumah setiap pagi mahupun petang atau malam untuk pergi berjogging, sila bawa mp3 sekali dan pastikan anda memainkan lagu² yang membakar semangat contohnya dari ASIAN KUNG FU GENERATION mahupun ATARI TEENAGE RIOT. Antara makanan² yang kita makan tidak kenyang tetapi mampu memberi tenaga sepanjang hari adalah tauhu, air soya bean, tempe, kacang dhal, roti, yogurt, air milo, sayuran dan sewaktu dengannya. Memang bosan kalau makan benda yang sama setiap hari, tetapi jika anda cekal untuk seketika dan tiba² ada rakan anda menegur "Eh u nampak dah slim sikit lah" ianya adalah satu kepuasan bagi satu permulaan. trust me, aku telah dipaksa berkali² oleh ramai orang tidak kira lelaki lebih² lagi perempuan untuk berkongsi cerita setelah berjaya membuang 35kg lemak dalam masa setahun. Ianya bukanlah satu pencapaian yang membanggakan but at least aku berjaya membuat perubahan dari orang yang hanya mampu bercakap "Hah kau try la diet dulu, kalau jadi aku follow plak". Bagi orang² yang memuntahkan isi perut selepas terasa mereka makan banyak adalah satu seni yang harus dijauhkan. Jika anda makan banyak sejam selepas itu sila keluar berjogging dan segala²nya akan menjadi seperti sedia kala. Aku selalu buat benda ni dan ianya berjaya, so tidak perlu memuntahkannya. Bagi orang² yang sentiasa nampak gemuk walaupun sebenarnya sudah kurus (anoreksia). Sila beli cermin tegak yang boleh nampak kurus walaupun kita gemuk jadi setiap hari kita akan nampak kurus kerana cermin itu. Tetapi awas sila pastikan cermin ini untuk anda sahaja dan tidak boleh digunakan oleh rakan² rumah anda lebih² lagi yang kuat makan. Sebab mereka akan terus makan selepas melihat posture badan mereka melalui cermin dan berkata "Aku taklah nampak gemuk sangat". Bagi perempuan merokok adalah bagus untuk kelihatan slim, aku setuju sebab bila perut kosong dan kita hisap rokok perut kita akan menegang dan kempis. Ianya adalah satu aktiviti sihat dan jika ada orang pandang kita ketika sedang hisap rokok sila cakap "Aku tak mintak duit kau nak beli rokok, so??" ataupun sila letak baris² ayat tersebut di baju, beg mahupun seluar. Akhir sekali adalah minum kopi, trust me anda akan kurang selera makan bila kafein banyak dalam badan, anda juga susah untuk tidur dan bila kurang tidur badan akan lemah kerana kurang tenaga, lalu setiap lemak yang ada akan terbakar dan bertukar menjadi tenaga. Bagi yang banyak duit sila terbang ke mana² negara di Eropah lebih² lagi Switzerland. Suhu yang sejuk mampu membakar lemak untuk memberi haba kepada badan dengan syarat anda tidak terpikat dengan coklat Nutela mahupun Frites (kentang goreng berlemak yang sedap dimakan dengan ketchup sauce) Selamat mencuba. Hentikan angan² dan mulakan sekarang. \m/

Aku akan delete enti ini jika anda semua tidak suka.

8 comments:

ceri masam said...

gemuk atau kurus?
cantik atau hodoh?
baik atau buruk?

semuanya dalam kepala bro!

dulu aku low gila self esteem. sbb masih mentah dan asik malu dengan diri. now, aku masih malu tapi malu aku sudah bertempat!

cool sgt! aku suka entri ini! sbb ini pengalaman sebenar! bukan kau cipta2kan..

Suffian Salim said...

huhu..masih ramai manusia tipikal, kita tak boleh lari dari diskriminasi :)

Achik said...

yup agree...
erm now i tgh control diet
salah yg i dah amalkan dlu..
hope it'll be better~

ndrh edzn said...

hahaha...
i love dis post so damn much..
:)
nice..
yup2, agree wif ya..
xkan boleh lari dr diskriminasi..
btw, nasi memang beracun..
LOL...
so stop eating it..
:P bg sesape yg nk krus la..
sape yg da krus tu sile lah lantak berguni2 nasik pon..
huhuhu..
:P

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

anda tidak perlu delete post ini.

[nak type byk benda tapi tak mampu. sorry]

Suffian Salim said...

Aim...i'm so glad u post the comment..huhu

Senget nasik amat tidak sihat tidak kira utk yg kurus atau gemuk..nasi akan buat kita jadi malas..

Siapa yg dh bg komen and then delete..come on!!!

nadz ruslan said...

inspiring...
aku ntra orang yg ditindas perasaan rendah diri sendiri
dan jugak ditindas pandangan 'slack' orang len
rasa gembira kerna ada yang sekapal

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law