Thursday 19 March 2009

Berselirat dan terikat pada waktu yang amat singkat.

Hari ini dari pagi hingga kepetang aku tidak tahu kenapa, senyuman sentiasa diukir dibibir, kadang² aku tahan gelak. Terasa seperti ada banyak perkara yang lucu berlaku didepan mata mahupun dibelakang kepala, rasanya seperti saraf² dan zarah² didalam kepala sedang berselirat, terikat kerana fikir perkara² yang terlalu singkat. Contohnya ditempat kerja bila aku cemas kerana rasa seperti banyak perkara yang aku tertinggal dan tiada siapa yang aku boleh paut untuk bantu aku dari terus lemas, aku akan sentiasa cari jalan untuk ketawa. Sebenarnya aku sedang didalam proses memperbaiki segala kerosakan dan kepincangan sebagai sebuah android bernyawa, aku akan cuba jauhkan diri dari api kemarahan dan kebencian apabila berada didalam situasi yang amat tegang dan lama-kelamaan ianya telah menjadi satu kebiasaan kepada diri aku. Ramai yang fikir aku sebuah android yang 'cool' kerana terima apa saja kesusahan dengan tangan yang terbuka, tetapi sebenarnya ramai yang silap kerana aku cuba untuk tidak mencipta konflik didalam jiwa. Jadi bila didalam keadaan yang kronik aku akan fikir perkara² lucu dan selalunya aku akan ajak rakan² terdekat untuk turut sama secara sengaja ataupun sebaliknya. Secara tidak lansung rakan² aku pun akan terikut kaedah² yang sama. Contohnya seperti

"Weh apesal kau senyum, sakit ke??" Hazaried bertanya.

"Takdelah, aku ok je" Jelas aku.

"Abis senyum sorang² kenapa??" Tanya Hazried lagi.

"Tak. kau cuba bayangkan lagi 3 tahun kau dah ada misai lebat, muka garang, ketat tak ingat punya, tapi menari dangdut. Kau cuba try buat sekarang, buat muka garang tau" Jawab aku sambil ketawa.

"Ahahaha..tak boleh bla sial, camna muka garang tapi nak menari..aahah"

2 comments:

Achik said...

memang tak bleh blah..
i pun selalu gelak2 bila
tertekan..(kt opis jelaa...kt uma nanges) hahaha...cengeng sungguh!

Suffian Salim said...

huh!! jgn nangis, rugi..

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law