Wednesday 18 March 2009

Hidup ini tidak perlu ada penyesalan.

Empat tahun yang lalu disatu pagi yang 'normal' jam 8.30 pagi aku berdiri bersama seorang rakan sambil menyedut dan menghembus asap rokok ditepi lorong jalan yang kecil dengan pakaian kerja berdekatan dengan pintu pagar besar dimana ramai orang lalu-lalalng juga menyimpang serta bersembang kosong tentang malam semalam. Masing² meliarkan mata melihat manusia² yang baru hendak masuk kerja, ada yang bergegas, ada yang tersenyum, ada yang mata masih bengkak, ada yang masih berdengkur, ada yang 'cool', ada yang marah², ada yang lawa, ada yang wangi, ada yang ranggi dan ada yang tidak bergigi. Tiba² jantung kami berhenti berdegup, mata semakin galak membuak, rokok semakin dalam disedut. Gara² terlihat seorang gadis berbaju kurung warna jingga, rambut panjang dan lurus, juga amat bercahaya dari jauh. Sambil tangan aku menepuk bahu rakan dan

"Weh kau tengok perempuan tu" Jelas aku.

"Tulah, aku nampak lawa rambut dia, mesti cun awek ni" Sambung Pali.

"Aku pun rasa macam tu, kau taknak try ushar ke??" aku bertanya.

"Tulah, tunggu dia datang dekat sikit. kalau ok aku ushar kalau dapat terus kahwin la, malas nak fikir panjang" Pali.

"Hah..try lah.." Aku.

"Eh jap..jap" Pali sambil merenung dengan tajam kearah gadis itu.

"Kenapa kau kenal ke" Cantas aku.

Diam seketika.

"Laaaaa...Adik aku lah..cibai betul, tak guna!!!" Pali bersuara dengan muka hampa.

"Hah?? Adik kau keje sini ke?? tak tau pun??" Tanya aku sambil tahan ketawa.

"Iyelah, dia buat praktikal kat building belah sana, finance punye department, bosan la minah ni" Terang Pali.

"Hahaha...." Aku.

"Dah jom blah.."

Hari ini aku terima kad undangan perkahwinan dari Pali yang akan berlansung pada bulan april akan datang lalu aku tanya dia

"Betul ke kau nak kahwin ni?? bukan buat 'aprilfool' ke?? Tanya aku.

"Keh..keh..keh.. betul lah, aku dah hafal doa Qunut kalau² Tok Kadi tanya" Jawab Pali.

"Ahahaha.."

2 comments:

Sara Musfira said...

So funny. Yg ending tu.

:))

Anonymous said...

pali mmg cibai...
adik sendiri pun xkenal...
dia xsedar yg dia dh nk kawin..
kawin mst sbb kantoi nie..
caya la ckp aku..

-ah heng-

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law