Wednesday 25 March 2009

Molekul Indah #5

"Saya nak balik rumah, awak tak nak balik?? rumah dekat mana??" Tanya Jas.

"Err..jomlah balik, hari dah makin gelap, rumah saya dekat² sana je" Jelas aku sambil menunding jari kedepan. Walaupun sebenarnya aku pun tidak pasti.

Sambil berjalan aku merenung keadaan sekeliling, aku cuba ingat apa yang lupa, aku cuba kembalikan ingatan yang pudar. Tapi memang amat sukar.

"Jas, kenapa awak menangis tadi??" Tanpa berfikir aku bertanya.

"Hmmm...takde apa²" Jas mengeluh.

"Ok, hope awak tak apa²". Jelas aku.

"Kenapa hidup saya susah sangat nak gembira macam orang lain??" Selit Jas.

"Huh..!!??" Aku.

"Kenapa hidup saya mesti selalu kecewa??" Sambung Jas dengan memberhentikan langkahnya.

"Saya tak paham sebab awak tak cerita, kemudian awak tanya saya balik. So macam mana saya nak tahu.??" Terang aku.

"Saya ada teman lelaki, tetapi dia dah tinggalkan saya" Terang Jas.

"Hmmm..." Aku.

"Lelaki memang macam tu kan?? tak boleh dipercayai.." Jas.

"Yelah, lelaki memang macam tu.." Aku.

"Memanglah awak pun samalah lelaki juga.." Kata Jas sambil meneruskan langkah.

"Tapi saya percaya satu hari nanti awak pasti akan jumpa seorang lelaki yang baik hati dan akan sentiasa sayang dekat awak" Jelas aku.

"How do know?? huh.." Jelas jas.

"Tapi kekasih awak tinggalkan awak kenapa? dia pergi mana.." Tanya aku semula.

"Takpe awak tak perlu tahu, eh rumah saya depan tu. awak??" Jelas Jas sambil menoleh kearah rumahnya.

"Rumah saya depan lagi, oklah selamat pulang" Jelas aku.

"Jumpa lagi ye.." Jas.

"Kita akan jumpa lagi ke??" Tanya aku.

"Kenapa tak jumpa pula.." Jelas Jas.

"Macam mana nak jumpa lagi??" Tanya aku.

"Ni rumah saya, nanti datanglah sini kita boleh jumpa.." Jelas Jas lagi.

"Oh ok,saya terlupa..nanti saya datang lagi jumpa awak" Jelas aku.

Tetapi dimana rumah aku?, hari semakin gelap. aku tak tahu lansung arahnya walaupun perasaan aku semacam ingat degan keadaan sekeliling. Aku berjalan kehadapan beberapa langkah, kemudian berpatah semula kebelakang, aku memang bingung. aku toleh kekiri dan kekanan dengan keadaan yang amat suram dan lengang buatkan aku semakin tidak paham. Aku ambil keputusan untuk pergi kerumah Jasmine, mungkin dia boleh tumpangkan aku bermalam, setibanya di depan rumah Jasmine aku cuba ketuk pintu rumahnya tapi tiada siapa yang mahu membukanya walaupun lampu terang menerangi kawasan rumahnya, aku memang betul² tidak paham lalu aku mengambil keputusan untuk berteduh dibahagian tepi rumah Jasmine,mula² duduk dan kemudian baring untuk tidur dan lagi bingung kerana aku tidak boleh tidur. Mata aku hanya mampu terkebil² sambil fikiran aku cuba memikirkan apa yang telah berlaku.
Jawapan masih tidak jumpa walaupun keadaan yang pada mulanya gelap semakin gelap dan udara dari berhaba menjadi semakin sejuk, aku hanya mampu berpeluk tubuh menahan kesejukan namun mata masih lagi tidak mampu untuk terpejam, hinggalah ke pagi hari. Kepala aku semakin tidak mengerti apa yang sedang aku lalui.

Bersambung

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law