Tuesday 14 April 2009

Molekul Indah #7

Tetapi kenapa Jasmine, kenapa bukan orang lain. Aku terus berjalan tanpa hala tuju sambil kepala mencari jawapan yang masih lagi menjadi persoalan. Aku tidak penat, aku tidak lapar dan juga tidak dahaga. Hari menjelang petang, aku kembali ke rumah Jasmine. Aku lihat keretanya sudah ada didepan rumahnya, kelihatan seorang tua sedang menyiram bunga. Aku dekatkan diri pada Pakcik yang sedang siram bunga dan bertanya.

"Ehhem..Pakcik" Aku.

"Whoooo..whooo...ooo.." Pakcik itu bersiul.

"Pakcik Jasmine ada..?" Tanya aku.

"Wsshhooo..whoo..ooo" Pakcik terus bersiul dan tidak pedulikan keadaan sekeliling.

Tidak lama selepas itu kelihatan Jasmine keluar dan aku terus menyapa.

"Jas...Jas..Jas.." aku.

"Hey...awak datang lagi.." Jawab Jas sambil mengenakan kasut dan hendak mula berjogging.

"Awak nak pergi mana?? boleh saya ikut.??" Tanya aku.

"Saya nak berjogging..up to u.." Jas.

"Whoo..whoo.." Pakcik.

"I go dad.." Jelas Jas kepada ayahnya.

"Whoo..hoooo..okay baik².." Pakcik.

"Eh tu ayah awak ke..saya tanya dia tadi pasal awak tapi, dia buat tak tahu je.." Aku.

"Yes, my dad, Ermm dia tak dengar kut." Jas.

Kami berlari dan terus berlari, aku mengikuti rapat dari belakang dan tiba² tidak lama selepas itu Jas berhenti cuba menarik nafas panjang. Kepala dongak ke langit dan teruskan larian. Aku cuba rapat lari dengannya. Tiba² dia berhenti lagi dan terus menangis. Aku semakin binggung dan terus tanya.

"Eh awak ok ke??" Tanya aku.

"Hmm..saya ok.." Jawab Jas sambil airmata berlinangan.

"Tapi saya tengok awak macam tak..." Aku.

"Why....why.. why i cant stand alone without him, why i'm not strong enough to handle this idiot things..why..can you tell me why??" Tanya Jas seorang diri sambil airmatanya terus berlinangan.

"Maaf, tapi saya tak paham kenapa awak perlu menangis." Aku.

"Awak tak perlu paham apa²lah..eh kenapa awak masih ikut saya, want to be 1 of my problems..??" Jas.

"Aaah..Errrmm.." Aku

"Could you please leave me alone, go and find other people, i dont need you.." Jas dengan perasaan yang amat marah.

Jasmine terus berjalan laju kehadapan dan aku kembali berdiri tegak dan kaku juga tidak mampu untuk berbuat apa. Tiba² aku terdengar suara berbisik di telinga aku.

"Pergi tolong dia, kau satu²nya yang dapat bantu dia.." Suara bisikan.

"Hah..??" Aku semakin binggung dan pelik memerhatikan keadaan sekeliling.

Bersambung. . .

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law