Friday 10 April 2009

Sebentar tadi.

Sebentar tadi ketika sedang memberi fokus kepada kertas kerja, walaupun didalam kepala sedang berselirat dengan pelbagai persoalan dan jawapan. Tiba² aku didatangi oleh seorang rakan dimana aku panggil sebagai 'coffee patner' dia ajak aku breakfast seperti biasa, sambil berjalan menuju ke perut cafe dia bertanya "eh kau rasa sampai bila kita nak terus hidup macam ni??" Aku jawab "maksud kau hidup macam mana??, hidup tak tentu arah..!!" "hah la..hidup berfoya² tanpa hala tuju" Jawab dia semula sambil menolak pintu dan terus melangkah. Lalu aku cantas sambil tangan mengambil cawan "Keretapi jalan ikut landasan, and sampai satu tempat nanti mesti dia behenti punya, lepas tu semua pax akan turun" dia sahut sambil tuang kopi kedalam dua cawan "Ah..kau tak habis², bila nak berhenti pulak, keretapi kau??" Aku jawab sambil memegang telinga cawan lalu duduk diatas kerusi "nantilah bile dah sampai kat satu stesyen, mesti berhenti punya, lepas tu jangan naik keretapi dah, kita naik kapal terbang pulak" "Kau tu lah, dah bertahun duduk kerja dengan mat² saleh tak guna, otak pun dah macam sama macam dorang" Jelas dia sambil itu menghirup kopi panas. "Lah, kenapa kau ni, nak kahwin dah ke??" tanya aku semula sambil menyalakan api rokok. "Entahlah aku pun tak tahu, kelam kabut je kepala aku ni" jawab dia sambil terus menghirup kopi panas. "macam ni, kalau kau cakap ya!! so make it happened, kalau no!! please beware" jawab aku sambil menyedut asap lalu hembus keluar serta mata memandang buih kopi panas yang beraroma. "Pening lah, time is running faster" Jelas nya lagi sambil mengeluarkan sebatang rokok dari dalam kotak. "Time is gold, terlalu berharga dan dia tak boleh patah balik" jawab aku sambil menghirup kopi panas. Dalam kepala aku bermain lagu 'Cigarettes in hell' dari OASIS, aku cuba untuk tenangkan rakan aku dan dalam pada masa yang sama aku juga sedang tenangkan diri aku sendiri. Konflik terus bergolak dan aku pasti bukan aku atau dia sahaja yang sedang bertembung dengan kekusutan serta kebuntuan tetapi ramai lagi diluar sana. Aku nampak seperti amat teguh tetapi sebenarnya rapuh. Persoalan terus menyoal dan tiada bantuan jawapan, segala² harus diselesaikan sendiri, salah atau betul akibatnya aku sendiri yang tanggung. Apa nak buat hidup ini kan sama seperti permainan judi.

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law