Wednesday 23 April 2008

Combat vs Faizal Tahir

Dulu waktu aku kecil aku selalu bercita² nak jadi askar, tapi percaya sebab waktu tu aku dipengaruhi dengan cerita² di kotak tv yang selalu tayangkan cerita pasal askar, seperti Combat, Missing in action, Rambo, Prebet badol, Sarjan Hassan dan sebagainya. Cerita² yang demikian banyak mempengaruhi kanak² seperti aku ketika itu, aku dan rakan² yang lain pasti akan main perang² pada waktu petang, memang nampak ganas, tapi at the same time ianya menguatkan semangat jati diri untuk menyayangi dan mempertahankan negara. Tapi sekarang tiada satu platform pun untuk kanak² dipengaruhi untuk membuat benda yang baik demi negara. Bukan untuk kanak² saja, untuk manusia² seperti aku pun dah tidak ada, apatah lagi golongan² ibu dan bapa kita. Tiba² Baru aku sedar yang ada benda baru untuk golongan kanak² mahupun ibu bapa..
Yess..!!! rancangan realiti, menyanyi dengan penuh semangat realiti. Suara tak sedap pun tak kisah, janji boleh nyanyi dengan penuh semangat mengoda, ustaz², guru disiplin, menteri kewangan dan lain² pun sibuk memberi sokongan ketika rancangan² realiti dipertontonkan melalui kotak tv masing², ada yang menyerap masuk bulat² kedalam kotak memori sampai mereka berusaha keras mahupun menyimpan dendam untuk menjadi penyanyi, ibu bapa pun ramai yang memberi sokongan dengan penuh harapan, walaupun dah sedia maklum yang anak mereka hanya mampu membuang masa didalam bilik air sahaja.
Tapi itulah semangat yang ada disekeliling kita, menyanyi untuk mempertahankan negra. Aku bangga disini, aku gembira disini, tatkala semua orang berlumba² untuk berjaya tapi kita berlumba² memalsukan realiti kehidupan kita.

tiba² aku teringat 1 sms yang aku masih simpan dari Liza

"Hi..i tgh tgk konsert Celine Dion..whoa power gila suara dia.."

2 comments:

liza said...

that so true..pelik kan kenape mak bapak sekarang nie berlumba2 suruh anak jadi penyanyi..tak tahu ape yg diorang fikirkan...dunia mmg dah nak akhir zaman...

by the way..suara celine dion mmg so powerful..:)

Shimaks said...

Wow I read semua blog u. Entertaining :) u byk gila mkn meatball haha, pastu skati je nak 'haram'kan nasi. Cheh. And kwn u.. Wan.. he's funny ;p

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law