Friday 18 April 2008

Keheningan Elmshorn.

Beberapa bulan yang lalu ketika aku ke Hamburg,Jerman. Aku telah bertemu dengan beberapa 'survivor' nope what i meant beberapa manusia melayu yang telah memulakan hidup baru disana, sudah berkahwin, sudah mempunyai anak yang besar, dan sudah mempunyai kehidupan yang sempurna. Aku tertanya² apa yang berjaya mempengaruhi mereka untuk dapatkan dunia baru disana. Pak Mail adalah manusia yang berjaya, dia mempunyai kehidupan malah telah berjaya mempopularkan sukan sepaktakraw disana. berberapa hari aku menghabiskan masa dengan dia, katanya 'Hippies' telah berjaya mendorong dia kesana. dan apa yang lebih menarik dari tanah melayu sekitar tahun 70an dia telah melenyapkan dirinya ke Penang dan kemudianya terus ke Thailand, China, India, Afganistan, Iran dan seterusnya ke benua eropah. Apa yang lebih membakar semangat aku adalah cara dia berusaha untuk ke benua Eropah adalah dengan menaiki Lori, keretapi, malah berjalan kaki beribu-ribu batu. Terlalu perit bila aku dengar cerita darinya. Tapi dia berjaya membakar semangat aku dan yang pastinya dia berjaya membuka lebaran baru didalam dunia yang aku cipta sendiri. Aku pernah bercadang untuk kesana semula, aku ingin tuliskan perjalanan keperitan hidup Pak Mail dan rakan² didalam mencari kehidupan baru didunia yang baru. Ya aku pasti akan kesana lagi nanti. Elmshorn wait for me..!!

Thats it hari ini aku telah submit resume untuk kerja baru di Luthansa Technik, Germany.
Harap² kali ni tiada peluang yang akan menghalang.

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law