Sunday 27 April 2008

kisah dari Amsterdam.

Petang semalam ketika aku berjalan melepasi lorong² sesak dalam keadaan cuaca yang amat panas di satu tempat yang aku tak pasti tiba² aku teringat ketika aku berjalan di tengah² kota Amsterdam, aku amat kagum dengan kehidupan manusia² disana, walaupun musim sejuk menyeliputi atmosfera dimana matahari amat malu untuk mengeluarkan cahaya tapi aku tenang melihat semua manusia menjalani kehidupan dengan amat tenang, emosi aku telah diselamatkan disana, kenapa aku berkata begitu.
Didalam keadaan sibuk setiap hari tapi kota Amsterdam menjalani arus kemodenan dengan amat tidak bersalah, amat susah untuk melihat kereta² lalu-lalang tapi amat mudah untuk melihat manusia² mengayuh basikal mahupun berjalan kaki, disana tidak kira kanak², gadis², jejaka, orang² dewasa mahupun yang tua semuanya menikmati kayuhan basikal, meraka guna sebagai kemudahan untuk kesana dan sini. Basikal adalah nadi kehidupan disana, pengangkutan awam meraka adalah Tramp, dan tiada perkataan 'kesesakan lalu lintas' didalam kamus kehidupan mereka. Aku kagum, aku rasa amat tenang sekali, aku rasa amat kosong melihat keindahan budaya yang ada. Di dunia aku disini, basikal telah dilupakan, dan pasti ramai manusia akan membunuh aku jika aku cakap semua orang harus berbasikal untuk kemana² didalam bahang yang mencecah 40 darjah setiap hari, tapi takkan tiada jalan penyelesaian untuk masalah yang menimpa kehidupan budaya disini?? Yes basikal tidak relevan di dunia disini, tapi apa yang membuatkan semua orang berlumba² untuk memiliki kenderaan sendiri..?? adakah tu satu kepuasan apabila kita berjaya terlibat sama dengan kesesakan?? daripada menaiki kenderaan awam..Nah sistem transportasi di dunia disini amat mengecewakan. So aku tidak mampu untuk bersuara. Pandulah kereta sambil menyerap lagu dan bait² lirik dari band Search mahupun Radiohead, mungkin dapat membantu.

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law