Tuesday 6 May 2008

Aku kah aku #2

Aku mula minat menulis ketika berumur 13 tahun, aku paksa emak aku beli mesin taip, pada waktu itu harganya lebih kurang rm260 kalau tidak silap jenama Olivetti dan aku rasa rm260 tu amat bernilai pada ketika itu. Emak aku berharap aku dapat menerukan cita² aku untuk menjadi penulis, Aku berjaya menyiapkan cerpen pertama yang berunsurkan sains fiksyen, yes pada ketika itu kehidupan aku dikelilingi dengan dunia sains fiksyen, ketika itu perdana menteri aku cuba menyematkan budaya sains dan inventor didalam setiap para remaja. Ideologi yang amat berjaya pada ketika itu tapi tidak dapat diteruskan sekarang, aku pun tidak pasti mengapa. Aku mula berjinak² menulis puisi. Sehinggalah aku mengenali gitar, sehinggalah aku belajar jamming pada waktu itu di Kompleks Wilayah berdekatan dengan balai Polis jalan Dang Wangi, sehinggalah aku mengenali BAD RELIGION, PROPAGHANDI, METALLICA selepas James bergaduh dengan Dave Mustain, NIRVANA dimana ketika itu Kurt Cobain sedang meminati THE MELVINS. MINOR THREAT masih lagi mempunyai bisa yang luar biasa, Ian Mckaye amat berjaya dengan FUGAZI, dan aku percaya pada BLACK FLAG. Aku masih minat menulis walaupun tangan aku lebih gemar nak bermain gitar, aku membantu rakan² membuat Zine. Aku telah mengumpul sifat rebel didalam kepala aku, aku telah sematkan budaya protes dijiwa. Aku amat mementingkan hak aku, aku amat membetulkan setiap apa yang keluar dari mulut aku, walaupun sebenarnya tidak betul, aku amat tidak akan mempedulikan apa yang orang lain hendak kata, aku adalah manusia yang amat ber-etika ketika itu, aku terlalu ekstrim sehingga tidak memikirkan hati dan perasaan orang lain. Aku gemar menulis tentang benda² yang pasti akan buat orang lain seperti hendak menelan racun agar mati saja dari membaca tulisan aku, aku amat egois, apa orang cakap tidak betul, aku pasti akan pastikan mereka semua salah. Sehinggalah satu hari ketika aku menuntut di pusat pengajian, dan aku kenal dengan seorang manusia bernama Farid, dia juga adalah seorang penulis, dia juga adalah seorang yang amat egois, mungkin penulis ekstrim amat ego. Kami mula mengkaji tentang Karl Mark, mengkaji tentang Fidel Castro, Michael Taussig, Guevara, David Ricardo, Frank Zappa juga tidak terlepas dari kajian kami. Terlalu banyak pahaman dipahamkan didalam minda aku. Aku rasa seperti mampu menjahanam kan semua manusia lain. Pada ketika itu aku amat bencikan teori kapitalis. Terlalu banyak jenis music aku dengar dari RATM hinggalah ke BRUJERIA, sehinggalah satu hari rakan aku Farid telah membuat pengakuan yang dia tak nak ada mana² kuasa mutlak memerintah minda dan jiwa dia, dia ingin bebas, lebih bebas dari burung². tiada pahaman yang mampu memahamkannya. Dia menjadi lebih Ego dari aku, dia menjadi lebih ekstrim dari aku. Tapi dia gagal buktikan pada aku yang dia telah bebas dari segala kuasa mutlak apabila dia hanya mampu makan sayur, dia tidak makan daging, yes dia hanya makan sayur dan bijirin, "thats it..maknanya kau masih dipegang oleh kuasa mutlak yang memaksa kau makan sayur setiap hari dan tak nak makan benda lain, kau masih tidak bebas, maaf aku tidak sekuat kau, maaf kau teruskanlah idealogi kau sebab cakap kau saja yang betul, so long my friend...Aku masih ada pegangan, aku amat menyukai kuasa mutlak yang menguasai aku.
Malam ini aku secara tiba² teringatkan Farid, mana dia sekarang, aku masih nampak Joe Kidd di CM, aku masih perasan Weng, tapi dimana Farid?? Siapa Farid??. Tahun lepas aku ada terjumpa dengan rakan kepada rakan Farid.

"Aku sihat je, Eh mana Farid sekarang ye, aku dah lama tak dengar cerita dia..?" Tanya aku..

"Entahlah..dia tu semuanya tak betul..semua orang salah, dia je yang betul..aku rasa dah tak betul mamat tu, aku pun dah lama tak jumpa dia."

Dan hari ini aku masih berdiri teguh dengan pendirian dan matlamat aku, dan aku masih lagi dengar POLVO, dengar HUSKER DU dan DRIVE LIKE JEHU, aku juga tak lupa pada NASUM dan aku gembira dengan manusia² disekeliling aku.

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law