Saturday 10 May 2008

sinikal #3

Bila perut kita kosong atau dalam bahasa saintifiknya perlu diisi dengan makanan dan kita tiada masa untuk mencari makanan, konon²nya terlalu sibuk dengan kerja, sudah tentu kerja jika kita sebagai doktor akan berubah menjadi pemotong daging, sudah tentu jika kita adalah seorang arkitek akan berubah menjadi peladang, jika kita seorang jurutera pasti akan bertukar kerja menjadi seorang penjual ayam dipasar. Jika kita sedang memandu untuk mencari restoran yang terdekat tetapi keadaan jalan raya amat sesak, sudah pasti kita akan tukar perkataan sesak kepada sesat, jika kita sedang berdiskusi dengan rakan niaga mahupun seorang cikgu sudah pasti kata² yang dikeluarkan adalah menu² makanan yang menyelerakan. Jika kita sedang menulis atau menaip sudah pasti kita akan tulis atau menaip perkataan² yang tidak sepatutnya kita tulis seperti burger, nasi beriyani, ayam goreng mahupun murtabak sedangkan kita sepatutnya tulis tentang minit² mesyuarat yang berlaku pagi tadi. Keadaan persekitaran yang indah permai akan bertukar seperti berada dalam lembah penghinaan.

"Eh lembah penghinaan tu macam mana??" Aku

"Entahlah aku pun tak tau macam mane, aku main tulis je.." Aku juga.

Itulah hakikatnya bila perut menangis² minta diisi dengan makanan hati dan jiwa kita tidak akan tenteram. Rasa seperti ada konsert CROMOX didalam nya. Cukuplah sampai disini, aku perlu hentikan tangisan perut aku.

0 comments:

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law