Sunday 4 May 2008

Kisah bersulam # 8 (Melayu ke kau)

"Aku tengok cara hidup kau ni lebih kearah barat lah, kau bangga ke dengan hidup kau sekarang" Tanya Saiful,

"Kearah barat?? ape maksud kau..bangga?? aku sayang kehidupan aku..thats all..." Jelas aku.

"Yelah, lepak tempat² urban, bercampur dengan orang² yang berfikir cara barat. Kita kena ingat asal usul kita..,Siapa lagi yang nak jaga bangsa melayu kalau bukan orang melayu..??" Tanya Saiful lagi.

"Oh Melayu ye, aku tak paham apa masalah kau, aku tak tau apa yang kau fikir, apa sebenarnya kau nak terangkan kat aku??" tanya aku semula.

"Yelah aku tengok dah ramai orang² melayu semakin sesat dengan budaya barat dan aku rasa kau dan kawan² kau pun sama je.." Jelas Saiful.

"Oh..sesat, Saiful salah satu kelemahan orang melayu adalah mudah bercakap tanpa berfikir, Yes aku bukan melayu, aku bukan melayu tipikal sekarang ni aku nak kau bukak baju yang pakai sebab ada tulisan 'StarWars kat situ, StarWars adalah budaya orang barat, kalau boleh buang kasut and pakai selipar, sebab Hang tuah dulu pakai selipar, tengok aku pakai selipar baru melayu. Aku tidak segan nak bagi tau kat semua orang yang aku tinggal di 'Kampung Melayu Subang', aku bangga bagi tau kat semua orang termasuk kau yang aku tak minum arak macam kawan² kau. Aku masih tau macam mana nak makan sambal ikan bilis. Aku masih ingat asal usul aku walaupun aku sebenarnye kecewa dengan nenek moyang aku sebab dengan mudah bagi tanah yang aku pijak sekarang ni dekat penjajah, aku rase kau yang bermasalah, melayu aku dan melayu kau berbeza. Aku benci cara orang² melayu macam kau berfikir, aku benci sebab kau racist..aku bangga sebab aku ada bermacam² jenis kawan yang bukan melayu, tapi aku masih tahu untuk berbahasa melayu. Hah lagi satu kau pesan kat pemimpin² melayu kau, jangan paksa budak² belajar matematik dan sains pakai bahasa orang lain, pakailah bahasa melayu, suruh mereka ubah semua nama² tempat kat seluruh tanah melayu dengan menggunakan nama melayu, tolong tukar MIDVALLEY kepada pusat membeli belah BUNGA RAYA, suruh mereka ubah THE PAVILLION kepada SRI KERONCONG, suruh mereka ubah KL SENTRAL kepada SRI BAKAWALI, suruh mereka ubah semua...sekarang ni aku nak tau siapa yang merosakkan melayu?? aku ke kau?? aku ke pemimpin² melayu kau?? siapa??
Tuhan bagi akal fikiran tolong gunakan sebaik² bukannya kondem orang. Oh aku lupa budaya orang melayu suka kondem orang lain. Tahniah,,kau adalah melayu sejati, tolong jangan minum Coke or pepsi mahupun makan KFC, itu makanan orang barat, orang melayu makan nasik. Jangan tengok TV sebab banyak rancangan² nak hancurkan melayu kat TV. Kau teruskanlah selamatkan MELAYU kau...
Aku bangga menjadi orang melayu yang tidak racist..orang melayu yang tidak tipikal.

1 comments:

Anonymous said...

yup..i'm agree with u ~honey

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law