Friday 13 February 2009

Dari jiwa yang meronta-ronta

Dulu, kehidupan aku tidak ubah seperti selonggok sampah yang besar, ianya sebuah kehidupan yang penuh dengan kebencian, kemarahan, penuh dengan warna-warna gelap yang jijik, penuh dengan penyesalan, penuh dengan penghinaan. Itulah yang sering bermain difikiran aku. Seperti biasa setiap hati dan jiwa mesti mempunyai persoalan tentang sejauh mana kita mampu untuk bertahan didalam dunia yang kita cipta sendiri hanya untuk memuaskan hati dan perasaan. Aku tidak seteguh mana untuk tegap berdiri didalam dunia sendiri, sedikit demi sedikit aku cuba pastikan perpindahan, perubahan, anjakan serta penghijrahan. Kita tidak boleh menentang arus, tapi kita mungkin mampu untuk memberhentikan arus. Few years back dan sekarang, aku rasa banyak idealogi tentang kehidupan telah aku ubah, jika dulu aku bersarapan nasi lemak dan teh tarik, kini hanya sebiji epal hijau atau roti bakar serta kopi, jika dulu aku banyak bersuara tapi sekarang lebih diam dan berfikir, jika dulu duduk ditepi longkang membuang masa kini lansung tidak masa, jika dulu majalah ROTTW kini sedang membelek dan merobek karya Amir muhammad mahupun Sheryl Stothard atau Farish A. noor, mungkin sudah terlewat tetapi tiada apa pun yang hendak dikejar, jika dulu melalak-lalak dengan bait² lirik dari Billy joe mahupun Ian Curtis atau Thom Yorke, kini aku sudah mula cuba untuk menyerap, mengkaji dan memahami karya² dari Robinson Jeffers juga A.Samad Said. Jika dulu sibuk dengan riff² gitar dari Dimebag darrel atau Trey Azagthoth tapi kini tidak kisah dengan Art Alexakis mahupun Loque. Jika dulu amat bercita² tinggi untuk menjadi seorang jurutera kemudian gagal, tapi kini aku rasa seperti hendak menjadi penulis skor muzik untuk filem² ataupun menulis artikel secara serius tentang band² juga pemuzik bebas. Aku sudah jauh berlari sambil menyanyi tidak macam dulu yang hanya duduk dan bersuara. Impian dan harapan setiap orang memang berbeza memang tidak sama. Tapi sekurang²nya sedang bangun dari lembah kekalutan dan kekusutan. Berjaya atau tidak, bukan diri orang lain yang tentukan. Jika rasa tidak berani membuat perubahan lebih baik duduk diam dan layan emosi perasaan.
© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law