Monday 2 February 2009

Khabar dari Elmshorn

Beribu-ribu jam dulu, ketika aku menghabiskan masa di Elmshorn iaitu sebuah perkampungan kecil yang mengambil masa lebih kurang 30 minit untuk sampai ke bandar Hamburg, Jerman itupun dengan menaiki keretapi laju. Hati aku banyak kali terdetik, dengan suasana yang amat nyaman dimana musim sejuk sedang mula untuk berakhir, tetapi pokok² masih lagi tidur tidak mengeluarkan apa² warna, angin masih lagi kuat bertiup dan rumput² masih lagi basah kerana embun yang tebal. Banyak perkara dapat dipelajari di Elmshorn terutamanya cara hidup masyarakat disana. Mereka memang amat bertamadun, dan perkara yang sering aku lihat sepanjang aku berada disana adalah, sifat semula jadi mereka yang suka membaca, sambil tunggu bas mereka membaca, sambil duduk mahupun berdiri didalam keretapi mereka membaca, sambil minum di cafe² mereka membaca, sambil mengayuh basikal, tidak membaca tetapi didalam bakul basikal pasti ada buku, tunggu giliran di bank mahupun di klinik mereka membaca, didalam stadium ketika menyaksikan perlawanan mereka membaca, pemandu keretapi sebelum hendak menjalankan tugas, mereka membaca, pembuat jagung rebus ketika tiada pelanggan mereka membaca, duduk berpeleseran juga mereka membaca, tidak kira yang tua mahupun yang muda, tidak kira baca novel mahupun surat khabar, tidak kira sesak mahupun berasak², mereka memang akan membaca. Pendek kata buku memang teman mereka. aku pasti jika ada sesiapa yang pernah kemana² disekitar Eropah akan dapat melihat fenomena ini. Cuma ada sedikit keraguan, dimana Elmshorn adalah sebuah perkampungan dan hanya ada pekan kecil yang boleh aku anggap sama seperti sebuah pekan di Bidor mahupun di segamat, tetapi jika kita ke pekan² kecil disini memang akan susah untuk nampak orang pegang buku. Dekat mana silapnya?.

"Azam tahun baru aku nak baca banyak lagi buku dari tahun lepas" Jelas Hazaried.

"Huh..sebuah buku rm39.90, kalau bagi aku duit tu lepas makan seminggu weh" sampuk Azlan.

"Tu la kan, takpelah kita buat makan jelah, rugi pulak aku rasa nak beli buku" Hazaried.

2 comments:

Huzai Mansor said...

Haha. Nak buat macam mana. Ilmu tu kan mahal.

Ceh.

Suffian Salim said...

hihi, baca bahan ketawa pun mahal jugak ke?

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law