Sunday 8 February 2009

Hari semalam adalah hari pengampunan dan penebusan.

Semalam adalah hari pengampunan dan penebusan dosa bagi aku dan dia. Berjalan² di shopping mall, toleh kekanan, toleh kekiri. Semua orang pandang kami, semua orang memerhatikan kami.

"Eh why all people around tengok kita je, dari tadi" Tanya dia.

"Yes because i'm walking with runaway model today" Jawab aku.

"Huh, enough, stop it, i'm tired to be like that, dorang ingat best ke jadi model, penat tau" Jawab dia.

"Hey..Lapar lah." Aku.

Jalan dan terus berjalan, motif dan objektif utama adalah untuk makan, makan sepuasnya². Hari ini adalah hari menebus segala²nya.

"U know what dah lama i tak makan macam ni, semua sebab nak jaga perut" Jelas dia.

"Ahaha..its ok, today u free, free to eat, eat and eat" Jawab aku.

"I pelik lah, semua orang pandang kita dari tadi, rasa macam nak asking them" Jelas dia lagi sambil mengunyah.

"Cool, dorang pandang sebab, this guy sedang bersama model, and this guy lebih rendah dari u dan gemuk, ahaha" Jawab aku sambil menunding jari kearah susuk tubuh aku sendiri.

"Dah la stop it, u pun makan, today i belanja semua okay. semalam baru dapat payment from this magazine, i'm rich now and i want to buy Putrajaya" Jelas dia.

"Thank u, amat menghargai anda" Jawab aku.

Makan dan terus makan, minum dan terus minum, rokok dan terus merokok, bercakap dan ketawa lalu terus bercakap dan ketawa. Aku gembira, dia juga gembira. Erti kawan lebih bermakna apabila setiap senyuman diukir tanpa rasa sangsi dan sesal. Sesudah puas membuang hujah kami buat keputusan untuk pulang kesarang.

Didalam jentera pemusnah.

"Hey thanks sebab go out with me" Jelas dia.

"Huh, i yang patut cakap terima kasih, untuk semua hari ini, so esok u ade shooting ke?" Aku.

"Its ok, bukan selalu, esok ada, around 4 maybe, eh may i ask u something" Dia.

"Ok good, hah what u want to ask, its free no need to pay, just ask" Jelas aku.

"U ada ramai kawan tak yang same age macam i, yelah young girl, nope, jauh muda dari u??" Tanya dia.

"Adalah jugak few person, kenapa?" Tanya aku semula.

"Nothing, just tanya, u still contact dorang?" Tanya dia lagi.

"Hurm..ada yang still contact, ada yang macam silent mode je" Jawab aku sambil memberi fokus memulas steering.

"Urkk, napa silent mode??" Tanya dia lagi.

"Yelah, actually i ni macam bible for them, no!! what i meant is banyak orang yang i kenal which is muda macam u, its like cuba mencari new life, Yeah cuba belajar erti kehidupan dan i ni macam jadi dorang punya guideline especially bab learn about 'boy language' huhuhu, i macam platform for the next level". Aku.

"Huh 'boy language'??" Dia.

"Ill tell u later about that thing" Jelas aku lagi.

"So selain dari tu dorang belajar apa lagi dari u" Tanya dia lagi.

"Hurmm, nope dorang macam ingat i tau semua benda, so tanya macam² padahal i tak tau apa² pun, cuma i pernah lalui semua apa yang u all sedang lalui sekarang, tapi bukan as a model like u la" Jelas aku.

"huh stop it, so dorang dah lari dari u ke" Tanya dia lagi.

"I'm not sure about run, cuma, yelah maybe they already got their own life, macam dah ada bf dan bf mereka amat 'lelaki melayu tipikal terakhir' which is akan marah and ask them untuk tidak ambil kisah pasal lelaki lain" Jawab aku lagi.

"Oh poor, but dont worry i takkan jadi macam tu if i got new bf, trust me" Jelas dia.

"Nah its ok u tak perlu cakap apa² cause we dunno yet, rite" Aku pula.

"Nope trust me, i takkan cari 'lelaki melayu tipikal terakhir'" Jelas dia lagi.

"Haha jangan salahkan lelaki² macam tu, dorang buat macam tu sebab dorang sayang kat gf dorang" Jelas aku lagi.

"Yelah, u menang, i bagi u menang, eh dah sampai rumah i la, so see u again, hopefully.." Jelas dia sambil senyum.

"Ok, thanks for everything, all the best untuk esok" Jawab aku.

Sambil terus memandu pulang kerumah, sambil diradio sedang berkumandang lagu 'Everybody got to learn sometimes' dari Beck. Fikiran terus bermain, fikiran terus berfikir. Banyak perkara perlu dipelajari, perlu lalui. Tidak perlu takut untuk gagal, tidak perlu takut untuk kecewa. Aku juga sering bangun dari kegagalan dan kekecewaan, cuma tidak ramai yang paham dan mengerti apa yang cuba disiratkan melalui perjalan hidup aku adalah seorang android yang cuba menidakkan perkara benar, juga membenarkan perkara yang tidak. Sampai dirumah hati dan jiwa masih lagi berfikir, fikir tentang manusia² yang pernah mengelilingi kehidupan aku lalu hilang membawa segala warna-warni pelangi.

5 comments:

Sara Musfira said...

Nice.

:)

Suffian Salim said...

nice??

Lily.Nur.Fazreen.Abdullah said...
This comment has been removed by a blog administrator.
eliza said...

kadang manusia lupa utk mghargai apa yg dia prnah ada..hingga adakalanya langsung tak mahu mengakui yg dia pernah memiliki sesuatu itu.

hehe take care :)

Suffian Salim said...

yup maybe..

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law