Tuesday 10 February 2009

Malam semalam pada minggu hadapan.

Kira² lima, enam tahun lalu aku teringat kepada seorang kenalan yang amat taksub dengan kerja² dan amalan² yang diperintahkan. Ianya tentang seorang lelaki muda yang pagi dan petangnya, malam dan subuhnya dipenuhi dengan berzikir. Tanpa rasa gundah dan gulana dia berzikir dan berzikir memohon dari maha kuasa. Setiap hari dia lakukan amalan yang sama. Ramai yang sejuk melihatnya, aku juga rasa nyaman bila bersua muka dengannya. Aku selalu jumpa dengannya ditepi sebuah padang yang berdekatan dimana aku dan rakan² membuang masa bermain gitar. Dia sering membawa tasbih dan berzikir. Dia pandang aku tanpa rasa kekok walaupun amat jauh perbezaan dia dan aku, katanya dia sedang mengikuti kumpulan dakwah dan akan merantau ke merata tempat demi untuk mempelajari ilmu agama dengan lebih mendalam, aku hormat pemuda ini walaupun dia sebenarnya jauh lagi muda dari aku. Tapi kadang² manusia ni mudah lupa dan cepat bongkak dengan apa yang dimiliki olehnya hinggalah tercetus satu dialog tanpa prolog antara aku dengan dia.

"Saya tengok pakcik² kat depan tu rasa kesian lah" Jelasnya sambil menunjuk kearah sekumpulan orang tua yang sedang sibuk bertukang.

"Kenapa kesian" Tanya aku.

"Yelah, hari² saya tengok mereka kerja hingga takda masa pun untuk berzikir" Jelanya lagi.

"Berzikir tu kan bagus untuk melapangkan dada, hati jadi tenang dan terang" Katanya lagi.

"Rasanya kau tak perlu cakap macam tu kut sebab dorang kerja mencari rezeki, itu adalah amat wajib, dorang cari rezeki halal untuk tanggung anak bini dorang,
Zikir ni perkara sunat, Wajib dan sunat mana yang harus didulukan?? Tuhankan suruh kita berusaha mencari rezeki dan aku rasa rezeki takkan datang bergolek macam
tu je tanpa usaha" Jelas aku.

Sejak dari perbualan itu, pada keesokkan harinya dan hari² seterusnya aku sudah tidak nampak lagi lelaki muda itu hinggalah malam tadi aku terperasan dengannya yang sedang asyik minum sambil menghembus asap rokok keudara. Songkok atau serban sudah tidak dikepala lagi, yang menggantikannya adalah fesyen rambut terkini penuh dengan warna² pelangi juga bercermin mata gelap pada malam hari. Berskinny jeans dan berkemeja dan tanpa rasa segan dan silu menegur aku. Sambil gelak aku mengangkat kepala, sambil gelak aku cakap kepada kawan² aku

"Kalau tak boleh nak berjalan jangan cuba untuk berlari sebab boleh makan diri"

2 comments:

Sara Musfira said...

I like your last quote.heee

:)

Suffian Salim said...

huhu..thank u..

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law