Monday 9 February 2009

Epal hijau.

Aku gembira bila secara bersahaja aku berjalan keruang dapur rumah dan kemudian mencapai daun pintu peti sejuk lalu membukanya dengan penuh debaran, setelah lihat secara terperinci aku dapati ada sebakul epal hijau sedang gembira mewarnai ruang malap didalam peti sejuk rumah aku. Epal hijau amat penting bagi aku sekarang, ianya ibarat dadah paling bermakna untuk aku. Aim dan beberapa manusia lain pasti tahu sebab aku pernah cerita betapa epal hijau benar² memberi nafas baru didalam hidup aku. Tanpa membuang masa, tanpa menghantar isyarat ke kepala, segalanya digerakkan melalui hati dan jiwa. Tangan aku terus mencapai sebiji dari padanya, cuci dan terus memberi gigitan sempurna kepada epal hijau dan tanpa disedari ianya sedang menari² didalam mulut aku bersama² gigi. Dalam pada masa yang sama kucing aku cuba merapati kaki dan mengeluarkan kata² "Weh bagilah sikit" aku jawab, "Come on kucing mana makan epal, pegilah tidur balik". "Teruk la kau, tipu aku" katanya lagi. aku senyum puas dan terus menggigit keruang hijau yang lain sambil mengorak langkah untuk masuk kebilik semula.

"Eh napa makan epal tu, lahai tu orang tumpang nak buat hiasan kenduri kahwin nanti" Jerit mak kepada aku.

"La..tak tulis pun cakap 'bukan untuk dimakan'" Jelas aku dengan perasaan bersalah.

"Lain kali tanya lah dulu, kan dah nak kene ganti balik" Kat mak.

"Tak tulis pun 'lain kali tanya dulu sebelum makan' kat dalam bakul tu."

"Ha yelah..bla..bla..pong pang..!!pong...pang!!" Mak.

Sambil duduk diatas katil memegang gitar, kucing aku masuk dan terlihat baris² ayat diatas kepalanya

"Padan muka kau, lain kali tanya dulu, keh..keh..keh"

4 comments:

Anonymous said...

haha. your mum mesti pasrah je.

alamak. i dah jadi regular dekat sini.

Suffian Salim said...

huhu..its ok Aim no need to pay..nanti belanje Epal..eh how about Apple, butter and honey.. :)

Anonymous said...

haha. belanja epal hijau? no hal.

apple, butter and honey. nice.

add a dash of cinnamon. lagi nice. :)

Suffian Salim said...

huh..kene try ni..cpat balik sini..huhu

© NotaBernoktah 2012 | Blogger Template by Enny Law